Borssele (foto) leek de voorkeurslocatie voor nieuwe kerncentrale, maar nu lijkt plotseling de Eemshaven alsnog de favoriet. Foto: EPZ
De provincie probeert volgende week zoveel mogelijk Groningers in de bus richting Den Haag te krijgen voor het Tweede Kamerdebat over kerncentrales. Opmerkelijk: dat wordt betaald uit een vergoeding van het Rijk.
Het initiatief tot deze opmerkelijke protestactie kwam woensdag van de SP-Statenfractie. Die riep het provinciebestuur op om alle Groningers in staat te stellen om volgende week donderdag een eendrachtig ‘nee’ te laten horen op de kabinetsplannen voor twee nieuwe kerncentrales: ofwel in de Eemshaven ofwel de Zeeuwse Terneuzen.
Beste ‘verweer’? Ondubbelzinnig ‘nee’
Om op 2 juli zoveel mogelijk bussen naar Den Haag te laten rijden, suggereerde SP-fractieleider Agnes Bakker woensdag een bijzondere geldschieter: het kabinet zelf. Dat geeft Groningen namelijk een vergoeding van ruim 800.000 euro, officieel voor ‘proceskosten verweer kerncentrales’. Uit dat potje kunnen de bussen betaald worden.
En wat is de beste manier voor Groningen om zich daadwerkelijk te verweren tegen de mogelijke komst van kerncentrales?, vraagt SP’ster Bakker. Haar antwoord: Door de Tweede Kamer luid en duidelijk te laten weten dat Groningen daar niet van gediend is, natuurlijk. Haar plan kreeg brede bijval, van zowel de Groninger Staten als het college.
Het provinciebestuur is enigszins overvallen door het spontane initiatief, maar probeert nu zo snel mogelijk een ‘reisplan’ op te tuigen. Donderdag, maar in ieder geval nog deze week, roept de provincie Groningers die mee willen doen aan het Haagse protest, op zich te melden via haar website: www.provinciegroningen.nl.
‘Laten we dit zo groot mogelijk maken’
Initiatiefneemster Bakker is verguld met dat resultaat. Ze hoopt dat zoveel mogelijk Groningers zich donderdag 2 juli aansluiten. „Laten we proberen dit zo groot mogelijk te maken en met zo veel mogelijk mensen naar Den Haag te gaan.”
Op hoeveel Groningers ze kan rekenen weet ze zelf ook nog niet precies: „Toen we dit bedachten heb ik gekscherend gezegd: liefst een heel Malieveld vol. Maar ik denk dat dat niet realistisch is: als we één of twee bussen vol krijgen, is dat al heel mooi.”
Het aardbevingsdossier heeft Groningen volgens de SP’ster geleerd dat een massaal en ondubbelzinnig signaal vanuit de bevolking helpt om de Haagse politiek te weerhouden van plannen die slecht zijn voor de provincie.
Dat geldt nu nog eens temeer omdat verantwoordelijk staatssecretaris Jo-Annes de Bat de uiteindelijke keus tussen de twee potentiële locaties in de Eemshaven en de enig andere overgebleven kandidaat Terneuzen presenteert als een moreel ‘dilemma’.
Keus Groningen en Zeeland: een ‘dilemma’
Zeeland wil de centrales graag, maar de locatie in de Paulinapolder heeft technische nadelen ten opzichte van de Eemshaven. Maar in Groningen is echter geen (politiek) draagvlak. Zowel het provinciebestuur als dat van de Eemshaven-gemeente Het Hogeland sluiten een kerncentrale op Groninger bodem uit.
De regionale politiek is dan ook woedend dat het kabinet de Eemshaven toch bij de laatste drie van in totaal zeven onderzochte locaties heeft gezet, ondanks de uitdrukkelijke belofte van de vorige regering dat dat niet zou gebeuren.
De Bat wil niet vooruitlopen op de vraag hoe zwaar de (kosten)technische bezwaren in Zeeland wegen ten opzichte van het gebrek aan draagvlak in Groningen. De Staten vinden het daarom des te belangrijker Kamer en kabinet onmiskenbaar te laten zien dat dat draagvlak simpelweg niet aanwezig is.
Zelf laat het verantwoordelijke ministerie van Klimaat en Groene Groei er geen gras over groeien. Komende dinsdag is opnieuw een inloopbijeenkomst belegd in Roodeschool (van 19.00 tot 21.00 uur) om te peilen of de weerstand onder de Groningers niet alsnog is afgenomen sinds de vorige bijeenkomst een jaar geleden.