Judy Bruinsma (tweede van rechts) bij het NOS WK Ontbijt. Vlnr: Eline de Zeeuw, Albert Bos en Leonne Stentler. Foto: Rob Oostveen
Judy Bruinsma is deze zomer ‘getransfereerd’ van SC Heerenveen naar Hilversum, als gastvrouw van het dagelijkse programma NOS WK Ontbijt. De LC ging een dag met haar mee.
Eline de Zeeuw wijst op een Canadese sjaal aan de muur in de studio. Vervolgens legt ze haar vinger op een roodwit servet met een esdoornblad op tafel. „Moet je zien”, zegt de presentatrice van de NOS vrolijk. „Judy heeft de studio al een beetje overgenomen.”
Met Judy doelt De Zeeuw op Judy Bruinsma, vermoedelijk de meest gastvrije persdame in alle Nederlandse voetbalstadions. Van journalisten tot tv-verslaggevers en van cameramensen tot geluidstechnici – ze worden stuk voor stuk tweewekelijks door Bruinsma in de watten gelegd bij thuiswedstrijden van SC Heerenveen.
Het competitievoetbal heeft echter plaatsgemaakt voor het WK. En dus is Bruinsma (63) tijdelijk getransfereerd van het Abe Lenstra-stadion naar de studio in Hilversum. Ze verzorgt vijftien ochtenden het ontbijt voor de presentator, de analist en de nieuwslezer bij het NOS WK Ontbijt.
Judy Bruinsma als gastvrouw bij de NOS. Foto: Rob Oostveen
De ochtenden beginnen vroeg voor Bruinsma. Deze donderdag is het niet anders. Haar wekker gaat om kwart voor 3. Een halfuur later bakt Bruinsma al omeletten in haar keuken, met uitzicht op de weilanden van Rien, voordat ze om 4 uur in de auto stapt.
Bruinsma – gekleed in een witte broek, een rood Canada-shirt en gewapend met vier tassen vol eten en keukenapparatuur – heeft ogenschijnlijk weinig moeite met het vroege tijdstip. „Ik ben een ochtendmens”, zegt ze. „Het is rustig op de snelweg. Je ziet het langzaamaan licht worden. Ik vind dat prachtig.”
Wat meespeelt, vervolgt ze, is dat ze steevast uitkijkt naar de volgende aflevering. „Het klinkt gek, want dit is nog maar mijn zesde uitzending, maar ik voel me nu al thuis.”
Hartelijke begroeting
Dat blijkt zo’n anderhalf uur later, nadat de auto in Hilversum is geparkeerd. Schoonmakers. Redacteuren. Visagisten. Presentatoren. Productieleiders. Bruinsma begroet ze allemaal even hartelijk. Haar stelregel? „Iedereen is gelijk en ieder mens wil gezien worden.”
Ook de beveiliging heeft al kennisgemaakt met de geboren Canadese. Bruinsma zat deze week namelijk vast tussen de draaideur met haar airfryer, die ze meenam in een kolossale boodschappentas. Ze had ‘m nodig voor haar Engelse muffins. „Die vrouw is gek, dachten ze vast”, zegt Bruinsma. Schouderophalend: „Maar ja, dat ben ik ook.”
Bij de NOS wilden ze Bruinsma maar wat graag als bardame, zegt Eline de Zeeuw. Ze blikt terug op een redactievergadering, enkele weken geleden, waarin de plannen voor het WK Ontbijt werden gemaakt.
Judy Bruinsma als gastvrouw bij het NOS WK Ontbijt. Foto: Rob Oostveen
De Zeeuw: „Wij hoorden dat Judy altijd een geweldige indruk op de pers maakte bij Heerenveen. Een van de redacteuren opperde vervolgens om Judy voor onze ontbijtshow te vragen. We zochten iemand achter de bar met een leuk verhaal, een goed humeur en uitstraling. Nou, met Judy hebben we die persoon goed gescout, haha. Elke uitzending is met haar een feestje.”
Een extra pluspuntje, vervolgt De Zeeuw, is de Canadese nationaliteit van Bruinsma. „Je kunt daar tijdens de uitzending toch kort op inspelen. Zeker als Canada heeft gespeeld.” Het oordeel van Bruinsma over de 2-1 nederlaag van Canada tegen Zwitserland? „Ze waren een beetje zwak, moet ik zeggen.”
Leonne Stentler zit schuin tegenover De Zeeuw aan tafel. De oud-international van Oranje is een van de WK-analisten. „Ik kende Judy niet persoonlijk, maar wist wel wie ze was”, vertelt Stentler. „Moet je morgen weer zo vroeg op, kreeg ik afgelopen week thuis te horen. Het zijn inderdaad korte nachten, maar het is super leuk om de dag met de positieve energie van Judy te beginnen.”
Malaria
Judy Bruinsma verovert Hilversum, zoveel wordt duidelijk deze ochtend. Toch duurde het even voordat ze ‘ja’ zei op haar televisieavontuur. „Ik kan dit niet”, vat Bruinsma haar eerste gedachte samen, nadat de NOS haar benaderde. „Oké, ik praat graag en met iedereen. Maar ik hou er niet van om dat op televisie te doen.”
Met haar typerende Fries-Engels-Nederlandse tongval: „Terrible, you know. Ik skaam me dood, man.”
Niettemin bleef de NOS bij haar terugkomen met die ene vraag. Bruinsma had vlak voor het WK echter een andere reden om als bardame bij de ochtendshow te bedanken. Eentje die veel zwaarder woog dan gezonde wedstrijdspanning. Ze was een paar weken geleden met haar gezin op vakantie in Tanzania. Zowel haar man als zoon liep er malaria op.
Ze zeiden dat ik deze kans moest pakken
„Ze werden ziek. Maar dan ook écht ziek”, zegt Bruinsma. „Dat was heel erg schrikken.” Complicerende factor was dat haar zoon in Canada woont. „We waren allemaal alweer thuis toen ze ziek werden. Mijn zoon was er zo slecht aan toe dat het erop leek dat ik naar Canada moest. Gelukkig verbeterde de situatie na een paar dagen. Zowel van mijn man als mijn zoon. Na bijna een week zijn ze ontslagen uit het ziekenhuis.”
Haar zoon wordt in Canada nu verzorgd door Bruinsma’s zus. „Met mijn man gaat het naar omstandigheden ook veel beter. En dus dacht ik, toen de NOS me nóg een keer vroeg: laat ik het maar gewoon doen.” Van haar werkgever PWC, waar Bruinsma werkt als facilitair medewerker, kreeg ze bovendien alle ruimte. „Ze zeiden dat ik deze kans moest pakken.”
Topsport
En dus poetst Bruinsma nu een paar keer per week om 6 uur ’s ochtends de bar in de studio. Zet ze koffie. Doet ze de afwas. En maakt ze het ontbijt af dat ze thuis heeft voorbereid. Wat er deze dag op het menu staat? „Scrambled eggs burrito’s. Met cheddarkaas van de kaasboer.”
Bruinsma moet enigszins improviseren in de keuken. „Het is nogal klein. Ik wist ook niet waar alles stond. Voor de eerste uitzending heb ik ’s nachts niet geslapen van de zenuwen. Ik vind het nog steeds wel spannend, maar heb inmiddels mijn weg gevonden. Weet je wat helpt? De mensen zijn ontzettend lief.”
Het programma is een enorme operatie, weet Bruinsma inmiddels. Ga maar na: zo’n 60 mensen werken mee aan het WK Ontbijt, al doen ze dat in verschillende diensten. „De voetballers leveren een topsportprestatie. Maar hoe deze mensen elke dag live televisie maken? Ja, dat vind ik ook topsport.”
Judy Bruinsma aan het werk bij de NOS. Foto: Rob Oostveen
Heerenveen
De vraag die beklijft: moet Heerenveen vrezen voor een vertrek van de gastvrouw? „Als het aan mij ligt wel”, zegt De Zeeuw lachend. „Maar ik vrees dat we na het WK niet doorgaan met de ochtenduitzending. Judy gaat, denk ik, straks weer gewoon terug naar Heerenveen.”
Bruinsma kent zelf geen spoortje twijfel. „Nee, nee, nee”, zegt ze resoluut. „Heerenveen is echt mijn club. Ik blijf daar. Dat is honderd procent zeker.”
Ze veegt opeens een traan uit haar ogen. „Meestal vragen programma’s jonge, knappe meiden voor dit soort programma’s. Ik ben al 63 jaar. Een âld wiif, you know? Ik had nooit gedacht dat ik dit nog zou meemaken.”