Bewoners van de Schipsloot in Loppersum v.l.n.r.: Harry Kleveringa, Geert Jan Reinders, Elsbeth Romeijn en Martijn Pot. Foto: Anjo de Haan
Goed nieuws voor de bewoners van de Schipsloot in Loppersum: zij kunnen alsnog kiezen voor een nieuwbouwhuis. Daarmee trekt de NCG de behandeling gelijk met de Middenstraat erachter.
De bewoners van de Schipsloot kwamen vorig jaar september in actie toen zij ontdekten dat hun buren uit de Middenstraat opeens de mogelijkheid hadden om een nieuw huis te bouwen, terwijl zijzelf die optie niet hadden. Dat terwijl de woningen in hetzelfde huizenblok staan en tot dan toe altijd op dezelfde manier waren behandeld binnen de versterking. Volgens de NCG had het besluit met het hoge kostenplaatje voor herbouw te maken.
Voor de bewoners kwam het uit de lucht vallen: ze begrepen er niets van. Sinds 2016 was duidelijk dat het huizenblok moest worden versterkt en in 2022 werden de woningen in een gezamenlijk ‘cluster’ gestopt. Er waren altijd gezamenlijke bijeenkomsten met alle bewoners uit het cluster. De Schipsloot-bewoners zochten contact met NCG, maar zonder resultaat.
‘Eindelijk worden we gezien’
Tot donderdagavond. Tijdens een bijeenkomst in het gemeentehuis van Loppersum kregen de bewoners te horen dat de plannen waren gewijzigd. Nieuwe berekeningen toonden de afgelopen maanden aan dat de optie voor sloop en nieuwbouw óók voor de Schipsloot mogelijk is, legden directeur Marieke Ferwerda van de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en wethouder Annalies Usmany van de gemeente Eemsdelta uit.
Bewoner Martijn Pot (54) was verrast en opgelucht toen hij het nieuws hoorde. „Dit hadden we totaal niet zien aankomen. We gingen er als bewoners heen in de veronderstelling dat het weer een pittige avond zou worden. Ik zag mensen met tranen in de ogen. Eindelijk worden we gehoord en gezien.”
‘We hebben dit als straat samen gedaan’
Pot is blij dat een slopend traject hiermee een positieve wending neemt. „De communicatie met de NCG verliep stroef, dat knaagde echt aan ons vertrouwen. We voelden ons niet serieus genomen. De richting die ze nu kiezen is heel fijn. Ik heb gemerkt dat je samen sterk staat. We hebben elkaar als buren vastgehouden en dit als straat samen gedaan.”
Of de huizen aan de Schipsloot daadwerkelijk gesloopt worden of dat bewoners alsnog kiezen voor versterking, zal de komende maanden blijken. „We hebben dezelfde keuze gekregen als de Middenstraat en daar ging het om. Wij vonden dat de NCG de verschillen tussen buren moest verkleinen in plaats van ze te vergroten. De NCG is nu tot diezelfde conclusie gekomen.”