Vader Aalf, dochter Fabiënne en puppy Guus. Foto: Anjo de Haan
Net als in Loppersum grijpen sommige bewoners in Appingedam naast een nieuwbouwhuis, terwijl de buren dat wél krijgen. „Ik wil gewoon serieus genomen worden.”
Aalf Wicherts legt een informatiefolder op zijn keukentafel en drukt met zijn vinger op een kaartje onderaan de pagina. Daar staan blokjes huizen getekend. Sommige worden gesloopt en nieuwgebouwd, andere niet. „Maar deze huizen zijn al versterkt. En ik wacht al jaren op duidelijkheid.”
Vorige week spraken bewoners van de Schipsloot in Loppersum hun frustratie uit over het versterkingsproces in hun straat. Zij wachten nog altijd op duidelijkheid, maar kregen via via te horen dat hun buren opeens een nieuw huis kunnen laten bouwen. Terwijl de woningen in hetzelfde huizenblok staan en tot dusverre altijd op dezelfde manier behandeld waren.
Horen wij soms niet bij de buurt of zo?
De frustraties in Loppersum leiden tot veel reacties, en tot herkenning bij Aalf Wicherts (61). Hij woont met dochter Fabiënne (25) aan de Westersingel in Appingedam en krijgt evenmin de optie voor een nieuwbouwhuis, terwijl zijn achterburen aan de Koninginnelaan – vergelijkbare woningen, zelfde huizenblok – dat wel krijgen. Terwijl die huizen nota bene eerder nog veilig waren verklaard en helemaal geen versterking nodig hadden.
Aangezien de Prinsesseweg eerst geen nieuwbouwoptie kreeg en nu wel, heeft de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) volgens Wicherts besloten om de Koninginnelaan dat ook aan te bieden. „Ze doen dat om de behandeling van de hele buurt gelijk te trekken. Horen wij soms niet bij de buurt of zo?”, zegt Fabiënne Wicherts geïrriteerd.
De een wel, de ander niet
De problemen in Loppersum en ook bij Wicherts in Appingedam staan niet op zichzelf. Twee jaar geleden schreef DVHN al over de Wedmanstraat in Ten Boer, waar bewoners lijdzaam toezagen hoe buren een nieuw huis kregen en zijzelf niet. En de bewoners van de eerder genoemde Prinsesseweg knokten op hun beurt óók voor nieuwbouw omdat zij dat niet kregen en buurtbewoners wel. Het Rijk kwam hen uiteindelijk tegemoet.
Net als in Loppersum kreeg Aalf Wicherts de beslissing niet van de NCG zelf te horen, zegt hij. Hij schreef een brief en kreeg daarna alsnog een toelichting: voor zijn achterburen aan de Koninginnelaan was een uitzondering gemaakt. Wicherts mist een goede uitleg. „Ook hier wordt niet gecommuniceerd waarom wij níet sloop en nieuwbouw aangeboden krijgen. Er wordt met twee maten gemeten. Als je daarover vragen stelt, krijg je een lulantwoord.”
Je wordt er langzamerhand pisnijdig van
Kamerleden Sandra Beckerman (SP) en Julian Bushoff (GroenLinks-PvdA) hameren er in een ingezonden brief opnieuw op: omarm het rapport van commissie-Van Geel. Die commissie werd in 2023 in het leven geroepen om de ongelijkheid in het aardbevingsgebied te bestrijden en pleitte ervoor om iedereen een veilig en verduurzaamd huis te bieden. Tot ergernis van de oppositieleden wil het kabinet geen volledige uitvoering van het rapport: het zou te veel geld kosten.
„Als je vragen stelt, krijg je een lulantwoord.” Foto: Anjo de Haan
Bij de kwestie van de Schipsloot en Middenstraat in Loppersum wees de NCG eveneens op de kosten van de versterking als argument. Omdat die in sommige situaties hoger uitvalt dan de herbouwwaarde, wordt daar gekozen voor sloop en nieuwbouw. De NCG erkende dat de communicatie beter had gekund.
Wicherts zou een dergelijke erkenning voor zijn woonwijk ook op prijs stellen. Hij heeft weinig vertrouwen in de NCG door de gebrekkige communicatie. „Ik hoef niet per se een nieuw huis. Ik wil gewoon serieus genomen worden. Door al dit gedoe heb ik er totaal geen vertrouwen in dat het goedkomt. Je wordt er langzamerhand pisnijdig van.”