De politie viel de woning donderdag met groots vertoon binnen. Foto: Fabian Grave/ NoorderNieuws
Een lommerrijk straatje in Gees is donderdagmiddag opgeschrikt door een grootse politieactie bij een vrijstaand huis, waar een drugslab verstopt bleek en twee mannen werden opgepakt. „Het was best eng, dit zie je normaal alleen in films.”
Het is een rommelpotje, het erf rondom de bewuste woning aan het Goringbos, een rustiek klinkerstraatje met fraaie huizen. In de voortuin liggen dakpannen opgetast in grote stapels, het gras is er kniehoog, achter het huis is het allemaal niet veel beter. De buurt ergert zich al jaren aan de bende. Bij de gemeente Coevorden zijn meerdere meldingen gedaan over het huis.
De woning staat op naam van een 45-jarige man uit Groningen. Hij is geen onbekende in het dorp. Hij woonde decennialang in Gees en ging er ook naar de lagere school. Op vragen van de krant zit hij niet te wachten. „Ik heb geen interesse”, zegt de man meerdere keren aan de telefoon.
Het huis is een doorn in het oog van de buurt. Foto: DVHN
Penetrante lucht
In zijn huis trof de politie donderdagmiddag een in werking zijnd drugslab aan. Twee mannen werden opgepakt. Meerdere buurtbewoners zagen een glimp van de twee, geboeid en geblinddoekt werden ze afgevoerd.
Vrijdagochtend is de politie nog druk doende met het onderzoek. Agenten met stofmaskers voor hun neus en mond kammen de woning uit. Het masker is geen overbodige luxe. Af en toe komt een penetrante chemische lucht de straat opgewaaid.
Leek weer leven in huis
De woning is vaker onbewoond dan bewoond, zegt de buurt. Soms zitten er volgens omwonenden arbeidsmigranten in, maar dat is vaak voor een korte periode. „Ik weet dat hij (de eigenaar, red.) het af en toe verhuurt”, zegt een vrouw. Sinds enkele weken leek er weer leven in het huis te zitten. Tegen een buurtgenoot zou de eigenaar gezegd hebben dat er weer mensen in kwamen wonen.
Enkele weken geleden draaide inderdaad een auto met aanhanger het erf op. Twee mannen verbleven in de woning, vaak brandde ’s nachts het licht in de badkamer. „Maar het viel me op dat de kar meestal bleef staan. Als je echt gaat verhuizen, dan zou je toch vaker beweging moeten zien”, zegt de vrouw. „Maar goed, ik had natuurlijk nooit gedacht dat er iets zou zijn.” Vrijdagochtend staat de bewuste auto met aanhanger geparkeerd op de parkeerplaats naast de kerk.
Het viel een andere buurtgenoot dat het de laatste tijd wel eens raar rook buiten. „Maar ik dacht dat de boer aan het stronten was”, zegt de man.
De auto van de verdachten met de aanhanger staat geparkeerd naast de kerk. Foto: DVHN
‘Wil er geen drokte mee’
De verrassing in de buurt was dan ook groot dat donderdag opeens een grote politiemacht door Gees stoof. De man schat dat zeker acht politiewagens stopten voor het desbetreffende huis.
„Alles werd afgezet. Ik zag gemaskerde agenten. Ik stond op dat moment buiten, agenten riepen dat ik meteen naar binnen moest. Het was best eng, dit zie je normaal alleen in films.” De man zegt behoorlijk geschrokken te zijn en wil niet met naam in de krant. „Stel dat er een bende achter zit. Ik wil er geen drokte mee.”