Bewoners van de Schipsloot in Loppersum v.l.n.r.: Harry Kleveringa, Geert Jan Reinders, Elsbeth Romeijn en Martijn Pot. Foto: Anjo de Haan
Bewoners van Schipsloot in Loppersum balen als een stekker: zij vallen buiten de boot, de achterburen krijgen wél een nieuwbouwhuis. „Luister naar ons, wees transparant en eerlijk.”
Wie door de Middenstraat en Schipsloot in Loppersum loopt, ziet veel dezelfde architectuur. Huizen uit begin vorige eeuw, veelal vrijstaand en met elkaar verbonden als één huizenblok via de achtertuin. Overeenkomsten genoeg, vinden de bewoners van de Schipsloot zelf.
Toch is er sprake van een opvallend verschil. De woningen in de Middenstraat mogen tegen de vlakte en worden nieuwgebouwd vanwege aardbevingsschade, mits de eigenaren dat willen. Voor de bewoners van de huizen aan de Schipsloot geldt die optie niet. Ze gissen naar het waarom.
Clustergepruts
Terug naar het begin. Sinds 2016 zit het huizenblok in de versterkingsoperatie, die toen net van start ging. De plannen liepen spaak en in 2022 nam de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) de regie over. De overheidsinstantie verdeelde de woningen in Loppersum in zogenoemde clusters om voor elk van de huizen hetzelfde plan te trekken. In 2023 zou ‘cluster 1’, het blok van de Schipsloot en Middenstraat, worden versterkt.
De plannen liepen vertraging op doordat de aannemer stopte en een nieuwe werd aangesteld. Lange tijd bleef het stil vanuit de NCG, tot september vorig jaar. „Toen hoorden wij opeens via via dat de Middenstraat sloop en nieuwbouw kreeg. En wij niet”, zegt bewoner Martijn Pot (54) over de huizen in de Schipsloot. Hetzelfde geldt voor een enkel huis aan de oneven kant van de Wijmersweg, ook binnen het cluster.
‘Ze lieten ons links liggen’
Vóór die beslissing waren er altijd gezamenlijke bijeenkomsten met alle bewoners uit het cluster, zegt buurtgenoot Harry Klevering (76), die ook aan de Schipsloot woont. „En toen lieten ze ons opeens links liggen.”
De bewoners uit de Schipsloot zochten sinds september meerdere malen contact met de NCG via brieven, mails en belletjes. Zelden met succes. In november kregen ze een brief van de NCG, waarin werd uitgelegd dat de kosten van de versterking voor de Schipsloot lager zouden uitvallen dan de nieuwbouwwaarde.
Bewoners van de Schipsloot in Loppersum v.l.n.r.: Harry Kleveringa, Geert Jan Reinders, Elsbeth Romeijn en Martijn Pot. Foto: Anjo de Haan
Voor de Middenstraat was dat niet het geval. „Maar er is nog helemaal geen berekening, dus hoe konden ze dat weten? Heel raar”, zegt straatbewoner Elsbeth Romeijn (55). Een gesprek op december met onder andere NCG-directeur Marieke Ferwerda wierp eveneens geen vruchten af, zegt Romeijn: „Antwoorden kregen we niet. Op geen enkele vraag.”
‘Willen gelijk behandeld worden’
Er zouden intussen zelfs al maquettes zijn gepresenteerd voor de bewoners van de Middenstraat. „Wij moeten onszelf maar zien te redden, inclusief de informatievoorziening blijkbaar”, zegt Pot. „Wat is er nou zo anders aan de Middenstraat? Dat wordt ons niet verteld.”
Woensdagavond gaat de bewonersgroep inspreken tijdens de raadsvergadering van de gemeente Eemsdelta, om aandacht te vragen voor hun probleem. „Wij willen gelijk behandeld worden. Dit is een cluster, dus als je de afspraak opeens voor één straat verandert en dat onderbouwt met oude cijfers, voelt dat niet eerlijk. Luister naar onze zorgen, wees gewoon transparant en eerlijk”, zegt Pot.
‘Dit is absurd’
Wat Romeijn helemaal steekt: vijf huizen in de Middenstraat waren al veilig verklaard tegen aardbevingen maar krijgen óók nieuwbouw aangeboden, omdat de NCG een verschillende behandeling tussen straatbewoners ongepast vindt. „Dus binnen de straat zelf wordt dat verschil wél rechtgebreid. Dat maakt het voor ons al helemaal onuitlegbaar.”
Romeijn wijst op commissie-Van Geel, die eind 2023 met adviezen kwam om onuitlegbare verschillen te bestrijden. „Het lijkt alsof hier juist actief een verschil wordt gecreëerd. Dit kan echt niet, dit is absurd”, zegt zij. „Wij gunnen onze buren alles. Maar onszelf ook.”
Reactie NCG
De woningen aan de Middenstraat en de Schipsloot vallen inderdaad onder hetzelfde cluster, bevestigt een woordvoerder van de Nationaal Coördinator Groningen (NCG). „Een cluster is echter puur een praktische en administratieve indeling van NCG. Versterken is maatwerk en elke woning wordt op individuele basis beoordeeld, met oog voor de specifieke situatie.”
De kosten voor versterking blijken in de Middenstraat hoger dan de herbouwwaarde. Daarom valt de keuze op sloop en nieuwbouw. Het is ook voor de Schipsloot afhankelijk van de situatie per woning, zegt de NCG-woordvoerder. Daar moet duidelijkheid over komen zodra de ramingen van de aannemer beschikbaar zijn. „We erkennen dat de communicatie beter had gekund. De zorgen van bewoners zijn voor ons belangrijk. We gaan graag met hen in gesprek om uitleg te geven.”