Anita Stuts hekelt de schimmel in haar huurwoning in Loppersum: „Ik woon in een klotehuis.” Foto: Anjo de Haan
Steeds weer keert schimmel terug in ruim dertig nieuwbouwhuizen in Loppersum. Een bouwkundige heeft onderzoek gedaan naar de oorzaak. „Dit is natuurlijk een enorme aanfluiting.”
Katten lopen over de betonnen vloer in de woonkamer van Anita Stuts (45). De pvc-vloer aan de Pomonaweg in Loppersum is weggehaald. Die lag er nog geen drie jaar, maar raakte compleet vernield door vochtproblemen. Stuts kijkt niet meer van op van de hachelijke staat van haar huis. „Ik woon in een klotehuis. Er wordt gespeeld met onze gezondheid. Dat mag je opschrijven.”
De 35 houtskeletwoningen aan de Badweg, Pomonaweg en Duursumerweg werden drie jaar geleden gebouwd omdat de oude door aardbevingen beschadigd waren. De nieuwe huizen barsten van de mankementen, zoals schimmel, lekkages, verzakkingen en ondergelopen tuinen. Anita Stuts en haar buurtgenoten trekken al lange tijd aan de bel, maar voelen zich niet serieus genomen.
Ernstiger oorzaak
De houten huizen hoorden bij een proefproject om ze zonder heien te bouwen op een grote betonnen plaat. Eerder dachten bewoners dat omhoogkomend grondwater de schimmel veroorzaakte. Verhuurder Wierden en Borgen bracht extra drainage aan, maar de problemen bleven.
Architect in ruste Cock Peterse (67) vermoedt een andere, ernstigere oorzaak. De Lopster werd gevraagd door de huurders om de problemen onder de loep te nemen. Hij denkt dat de fundering niet goed gebouwd is. Peterse laat twee bouwtekeningen zien in zijn rapport. Links een traditionele constructie met funderingsbalken. Rechts de experimentele schuimbetonvloer waar bij de houten huizen in Loppersum voor is gekozen.
‘Bij wie ligt de fout?’
Oorspronkelijk was het plan om de huizen met funderingsbalken te bouwen, maar ergens in het proces werd volgens Peterse gekozen voor de experimentele aanpak. „Het is onduidelijk wie die beslissing genomen heeft. Die discussie moet je óók voeren. Bij wie ligt de fout?”
De funderingsplaat voor en achter de huizen steekt een meter uit. De oud-architect vermoedt dat de vochtproblemen komen doordat er geen waterdichte laag - een ‘weefselstrook’ - tussen het beton en de gevel is gemaakt. Daardoor kan het regenwater niet goed weg en trekt het in het beton.
Elke dag ellende
Peterse benadrukt dat het om vermoedens gaat. „Daarom moet je een onafhankelijk bureau een woning laten afgraven. Gewoon gaan kijken en alles onderzoeken. Dan wordt het een bouwput, maar je moet wel. Pas als je het zeker weet, kun je het oplossen. En nu ervaren bewoners elke dag ellende.”
De bouwkundige vindt de gang van zaken pijnlijk. „Het is natuurlijk een enorme aanfluiting dat huizen die voldeden aan de regels na drie jaar alweer technisch mank zijn. Misschien probeert de woningcorporatie te voorkomen dat de huizen worden afgeschreven.”
‘Wat een onzin’
Astrid Chiffrun (75) heeft last van schimmel in haar huis aan de Badweg en voelt weinig vertrouwen dat het voorstel van Peterse wordt uitgevoerd. „Wij willen dat Wierden en Borgen de oorzaak aanpakt, maar dat vertikken ze. Het kost natuurlijk veel geld. Maar als je alleen lapmiddelen gebruikt, komen de problemen steeds erger terug.”
In juni komt een bouwbedrijf schimmel verwijderen en de muur opnieuw sauzen in de woning van Stuts. „Maar dat maskeert alleen en lost het niet op”, zegt zij met een zucht. „Volgens Wierden en ‘Kopzorgen’ zijn er maar een paar bewoners zoals ik die klagen. Wat een onzin. De meesten denken vooral: laat maar, dit is me de stress niet waard.”
Anita Stuts en Astrid Chiffrun uit Loppersum wonen in nieuwe huizen met schimmel. Foto: Anjo de Haan
Een woordvoerder van Wierden en Borgen zegt de problemen van de huurders serieus te nemen. „Ons belang is hetzelfde als dat van de bewoners: dat het goede woningen zonder problemen zijn.” De woningcorporatie heeft het rapport van bouwkundige Peterse ontvangen en bekeken. „We zijn in gesprek gegaan met de aannemer. De woningen voldoen aan alle wetten en regels. Bij de meeste zijn de problemen structureel opgelost. Daar zijn we begonnen met herstelwerkzaamheden aan vloeren en muren.”
‘Als je fouten maakt, moet je die herstellen’
Chiffrun is niet van plan om de strijdbijl te begraven. „Als je fouten maakt, moet je die herstellen. Ik heb sterk de indruk dat hier te weinig toezicht is geweest door de gemeente. Hoe heeft dit in godsnaam zo fout kunnen gaan? Wij zijn de dupe. We worden niet serieus genomen.”
PvdA-raadslid Jan Chris Wagenaar kwam meerdere keren langs om met de huurders over hun problemen te praten. „Er zit een constructiefout in deze huizen, die moet je aanpakken. Het gemeentebestuur moet heel duidelijk zijn tegen Wierden en Borgen: jullie hebben dit fout gedaan, los het op. Daarna zoek je maar uit wie het gaat betalen. Onze inwoners hebben recht op een gezonde woning en mogen niet de dupe zijn van gedoe met de aannemer.”
Volgens wethouder Annalies Usmany heeft de gemeente wel degelijk toezicht gehouden tijdens de bouw. Ze wil niet vooruitlopen op het onderzoek van Peterse, wat ze nog niet heeft gezien. Usmany heeft persoonlijk met Wierden en Borgen en de huurders om tafel gezeten. „De woningbouw is er verantwoordelijk voor dat de aannemer het oplost, dat is klip en klaar. Wierden en Borgen heeft dat toegezegd. Er zijn afspraken gemaakt met de aannemer waar ik bij was. Maar dat heeft tijd nodig.”