Bewoners Anouk Jansen en Ivo Kliebèr zijn hun verouderde schimmelwoningen in Middelstum zat. Rechts SP'er Kim Velleman. Foto: Anjo de Haan
Bewoners van de Florastraat in Middelstum worden gillend gek van de schimmel in hun huurhuizen. Ze willen dat hun verhuurder optreedt. „Of moeten we eerst in het ziekenhuis belanden voor we gehoord worden?’’
De Florastraat in Middelstum staat vol met bouwhekken. Huizenblokken zijn afgezet. Die gaan binnenkort tegen de vlakte. Niet alles gaat plat. Zeventien woningen blijven staan. Voor de bewoners is dat onbegrijpelijk: de huizen uit 1984 zijn verouderd. Sommige huizen zitten vol hardnekkige schimmel.
Anouk Jansen (25) woont twee jaar in een van de voormalige studentenwoningen. Ze houdt het er amper meer uit. De muur en het raamkozijn van haar slaapkamer worden ontsierd door enorme zwarte schimmelvlekken. In de kamer ruikt het muf. Onder haar bed liggen tassen vol beschimmelde kleren. Die zal ze moeten weggooien. Na een tijdje tussen de schimmel wordt het haar te veel. „Ik moet hier even weg. Het wordt me te benauwd”, zegt ze terwijl ze naar de achtertuin loopt voor wat frisse lucht..
‘Ik wil het ontvluchten’
De schimmel zorgt ervoor dat de bewoners fysieke klachten hebben zoals kortademigheid en eczeem. Geëmotioneerd loopt Jansen weer naar binnen. „Je krijgt geen lucht in je eigen huis. Ik voel me machteloos. Ik wil het hier ontvluchten, probeer al een tijd tevergeefs een andere woonplek te vinden. Ik woon nu vooral bij mijn vriend en doe er alles aan om zo weinig mogelijk thuis te zijn.”
De schimmel op de muur in de slaapkamer van Anouk Jansen is duidelijk te zien en te ruiken. Foto: Anjo de Haan
Huurders klagen sinds 2020 over de schimmelproblemen. De huizen waren toen van woningcorporatie Marenland. Die bestaat sinds 2023 nier meer. Marenland trof maatregelen. De schimmel keerde terug. Opvolger Wierden en Borgen bood bewoners een tijdelijk onderkomen aan, maar dat kon niet op hun goedkeuring rekenen.
‘We worden aan het lijntje gehouden’
Een andere 31-jarige bewoonster hekelt de communicatie met ‘Wierden en Zorgen’, zoals ze haar verhuurder steevast noemt. Ze wil vanwege haar werk niet met haar naam in de krant. De 31-jarige vrouw verblijft in een vakantiewoning omdat ze het niet uithoudt in haar eigen huis. „We worden al jaren aan het lijntje gehouden. Deze huizen zijn niet bewoonbaar. Als huurder sta je met je rug tegen de muur. Het is niet eerlijk dat wij zo op onze strepen moeten staan, wil er iets gebeuren.”
Jansen is het daarmee eens. „Je krijgt nog net geen brochure in je hand gedrukt om de schimmel zelf maar op te lossen. Moeten we dan eerst in het ziekenhuis belanden voor we gehoord worden?”
Foutje
Volgens de huurders zijn de huizen rijp voor de sloop en moeten ze vervangen worden door aardbevingsbestendige nieuwbouw. Lange tijd gingen ze daar ook van uit. Hun huizen waren niet te vinden op een tekening voor wijkvernieuwing. In mei vorig jaar kwam er ander nieuws. De Nationaal Coördinator Groningen (NCG) meldde juist dat de zeventien huizen veilig zijn en niet gesloopt hoeven te worden. Het kwam hard aan.
Kat Guusje staart naar het door schimmel aangetaste raamkozijn in de slaapkamer van Anouk Jansen. Foto: Anjo de Haan
Volgens de woordvoerder van Wierden en Borgen was het delen van de betreffende tekening een foutje van de gemeente. De huizen hadden daar nog gewoon op moeten staan. „Dat was voor ons ook een verrassing. Ik snap dat dat verwarrend en vervelend is voor deze bewoners.” De woordvoerder geeft aan dat de woningen veilig zijn verklaard door de NCG en dat daarom geen reden is voor sloop. “We kijken nog wat we met de woningen doen. Het hangt ook van de plannen van de gemeente af.”
De woordvoerder is bekend met de schimmelproblemen. Volgens Wierden en Borgen is er geen sprake van achterstallig onderhoud en zijn de woningen in goede staat. De woningcorporatie onderzoekt de oorzaak en vraagt medewerking van de bewoners. „Dat neemt niet weg dat we de situatie heel vervelend vinden. Natuurlijk horen mensen niet in de schimmel te zitten, maar we doen echt ons best dat aan te pakken.”
Huurders uit de Florastraat hebben een spandoek gemaakt uit protest tegen hun ellendige woonsituatie. Foto: Anjo de Haan
Een NCG-woordvoerder laat weten dat de zeventien woningen op een later moment zijn beoordeeld op veiligheid dan de huizen eromheen. Door het stopzetten van de gaswinning is de kans op een aardbeving minder groot en verwacht men ook minder zware aardbevingen. Ook is er meer kennis van aardbevingsbestendig bouwen. Daardoor is versterking in latere beoordelingen niet meer nodig of zijn de versterkingsmaatregelen die nodig zijn minder zwaar.