Onder andere Jimmy Dijk (SP) en staatssecretaris voor Herstel Eddie van Marum (BBB) spelen zaterdagmiddag Het Versterkingsspel. Foto: Siese Veenstra
Een bordspel waarvan het einde maar niet in zicht komt, omdat spelers steeds een beurt moeten overslaan of terug moeten naar start. Elsbeth Romeijn (55) ontwikkelde ‘Het Versterkingsspel’ om te laten zien wat Groningers tijdens het versterkingsproces doormaken.
‘U belt de NCG (Nationaal Coördinator Groningen) om te vragen waarom uw woning nog steeds niet wordt versterkt en staat in de wacht. Sla een beurt over.’
‘De versterkingsaanpak is gewijzigd. Ga terug naar start voor een keukentafelgesprek.’
Elsbeth Romeijn (55) uit Loppersum ontwikkelde ‘Het Versterkingsspel’, een bordspel waarbij spelers elke beurt een kaart trekken die hoort bij het vakje waar ze op belanden. Een soort ganzenbord.
Het doel is simpel: zo snel mogelijk terechtkomen op het vakje ‘Uw versterking gaat beginnen!’, maar daar geraken is niet te doen. Elke kaart die de spelers trekken verwijst ze een paar stappen terug, helemaal naar start of ze moeten een beurt overslaan.
Meer ongelijkheid
Het spel laat zien hoe het versterkingsproces er voor Groningers aan toe gaat: vol tegenslagen. Romeijn gebruikt haar eigen ervaringen en die van buren ter inspiratie. Ze had genoeg om uit te putten. „Ik was misschien langer bezig met het knippen en printen, dan met het bedenken van het spel.” De situaties op de kaartjes, schudde ze zo uit haar mouw. „We zitten al jaren vast in dit proces.”
Hengelen naar antwoorden in Loppersum, tijdens de bewonersreis in Loppersum. Foto: Siese Veenstra
Zelf woont Romeijn aan de Schipsloot in Loppersum. Sinds negen jaar wacht dit straatje op de uitvoering van de versterking. Bewoners kijken toe hoe buren van de Middenstraat, een straat verderop, in aanmerking komen voor nieuwbouw terwijl zij daar geen recht op hebben.
Waarom zij anders worden behandeld, is voor hen onduidelijk. En dat terwijl de NCG zich wil inzetten tegen verschillende behandeling tussen straatbewoners. Voor de bewoners van de Schipsloot was het de druppel. Ze kwamen in actie.
‘De versterkingsreis’
Het spel is onderdeel van de actie ‘De bewonersreis Schipsloot’, die de bewoners zaterdag organiseerde. De actie bestaat uit een route langs verschillende ‘ervaringen’ die laten zien hoe Groningers het versterkingsproces ervaren.
Waarom de actie de naam ‘bewonersreis’ heeft? „In het jaarplan zagen wij dat NCG het woord ‘bewonersreis’ gebruikte, een abstract begrip”, legt Romeijn uit. „Ze willen het gebruiken om bewoners een verbeterde communicatie aan te bieden, maar wij merken er niks van.”
Politici en buurtgenoten lopen mee tijdens de actie die bewoners van de Schipsloot hebben opgezet. Foto: Siese Veenstra
Daarop besloten de bewoners van Schipsloot een eigen versie op te zetten. „We willen niet het beeld van boze Groningers uitstralen, dat kennen we inmiddels wel. We willen in beeld brengen wáárom dat is.”
Eerst even wachten
Meteen stuiten de deelnemers zaterdagmiddag volgens Romeijn, waaronder ook Jimmy Dijk (SP), staatssecretaris voor Herstel Eddie van Marum (BBB), Tweede Kamerlid Julian Bushoff (Groenlinks-PvdA), wethouder Eemsdelta Annalies Usmany en Marieke Ferwerda (NCG), op een wachtrij. „We kunnen natuurlijk niet anders beginnen dan met wachten”, zegt ze.
Vervolgens kunnen ze met een magneetje ‘naar informatie’ hengelen en het dobbelspel ‘Raad de herbouwwaarde’ spelen. Verderop het smalle straatje staat bouwmateriaal en een aannemersbusje waardoor niemand er langs kan. „Daarmee laten we zien dat we daar niet langs kunnen als er versterkt wordt. Ook dat geven we al jaren aan.”
Geen boze Groningers
SP-Kamerlid Sandra Beckerman toonde ‘Het Versterkingsspel’ eind januari tijdens een Tweede Kamerdebat en later in video’s op onder andere Tiktok. „Dat was een grote verrassing voor ons. Veel Groningers reageren daarop en herkennen zich erin. Het was grappig om te maken, maar het heeft natuurlijk een serieuze ondertoon.”