Het thuispubliek in Assen hoopt dit weekend op een stunt van Collin Veijer uit Staphorst. Foto: Marcel Jurian de Jong
Een polepositie, een podiumplaats in Jerez en een elfde plaats in de tussenstand van het Moto2 wereldkampioenschap is voorlopig de scorekaart van Collin Veijer uit Staphorst. Het thuispubliek in Assen hoopt op een stunt van de tweevoudig grand prix winnaar in de Moto3 klasse, maar een vervelende schouderblessure lijkt een spelbreker te zijn.
De cijfers van Veijer tonen aan dat hij beter aan het seizoen is begonnen dan vorig jaar.
„Ik sta er zeker beter voor, ondanks dat ik nog geen geweldig seizoen heb. Er zit nog elke race progressie in, maar dat is ook een must. Dit is mijn tweede seizoen, dus dan moet die progressie er ook zijn” legt Veijer uit. Hij voelt zich goed bij het RedBull KTM Ajo Team waar volgens hem een geweldige sfeer heerst.
Een podiumplaats in Jerez was een uitschieter dit jaar. Veijer kwam daar als derde over de streep, nadat hij als eerste Nederlander sinds Wilco Zeelenberg in 1991 van pole mocht vertrekken in de 250cc/Moto2 klasse van het WK. „Een beloning voor het harde werken, maar die podiumplaats kwam eigenlijk wat te vroeg."
Crash
Veijer doelt daarmee op een zware crash die hij meemaakte in het Amerikaanse Austin. Daar raakte hij betrokken bij een crash met meerdere coureurs. Ernstig leed werd de Nederlander bespaard, maar zijn schouder raakte uit de kom en de omliggende spieren en pezen raakten daarbij geblesseerd.
Met die blessure reed Veijer sterk in Jerez, maar crashes in Frankrijk, Spanje en Hongarije hebben ervoor gezorgd dat zijn puntentotaal stagneerde.
Te veel druk opgelegd
„Ik had mezelf te veel druk opgelegd om te gaan presteren. Je gaat dan dingen forceren. In Hongarije had ik prima zesde kunnen worden en daar crashen was niet nodig", zegt Veijer schuldbewust.
Na de race in Hongarije gaf hij aan dat hij moet accepteren dat een plaats binnen de top-tien een goed resultaat is, ook al wil hij meer. „Normaal kan ik dat helemaal niet en wil ik altijd voor de zege gaan."
Collin Veijer: „In Hongarije had ik prima zesde kunnen worden; daar crashen was niet nodig." Foto: Marcel Jurian de Jong
Door de blessure kon Veijer ook niet presteren op het niveau dat hij in zijn hoofd had. „Het lichaam is niet 100 procent, maar ik geef wel elke race mijn 100 procent. Voor nu is het iets waar ik mee moet dealen. Een operatie is geen optie, want dan ben je acht tot twaalf weken uit de roulatie.”
Zware kluif
Vooral op het einde van de race treedt de vermoeidheid in de schouder van Veijer op. In de slotfase van de race in het Tsjechische Brno kon de streep voor hem niet vroeg genoeg komen.
Ook voor de race in Assen verwacht Veijer een zware kluif. „Het gaat een uitdaging worden. Er zitten een paar heel snelle bochten in het circuit en dat maakt het zwaar. Gelukkig gaan de moeilijkste bochten wel linksom en dat betekent minder belasting op mijn schouder."
Deze zaterdagochtend zal duidelijk worden wat Veijer kan tijdens de TT. „Tijdens de vrije training doen we dan altijd onze ‘long-run’ om de ‘race-pace’ te bepalen. Dan heb ik vaak wel door wat er mogelijk is.” Met de warmte zit hij niet in zijn maag. „Ik kan er goed tegen, dat wordt geen probleem.”
Collin Veijer met zijn motor op het TT Circuit Foto: Marcel Jurian de Jong
In het begin van het seizoen werd de naam van Veijer door de Nederlandse pers al eens in verband gebracht met een overstap naar de MotoGP, maar terwijl die rijderscarrousel in Assen op volle toeren draait, lijkt een Nederlander in de hoogste klasse van de motorsport voorlopig nog een mooie wens. En dat terwijl zijn rivalen David Alonso en Dani Holgado, waar Veijer ook in de Moto3 klasse tegen streed, wel die stap lijken te maken.
Moeilijke klasse
„Ik hou me niet bezig met wat anderen doen. Ik heb mijn eigen proces en zij hebben hun eigen proces” zegt Veijer stellig. „Soms zijn ze op sommige vlakken net wat eerder (Alonso en Holgado wisten al te winnen in Moto2, red.) maar dit is een heel moeilijke klasse. De ene dag win je, de andere dag wordt je veertiende.”
„Als je het goed doet, wordt er snel over een overstap gepraat, maar ik ben er helemaal niet mee bezig. Ik moet gewoon resultaten laten zien en dan komt het er vast wel een keer van."
Door de ambitie van organisator Dorna om van de MotoGP een meer internationaal kampioenschap te maken, heeft Veijer wel een streepje voor. „Wat dat betreft heb ik een voordeel dat ik Nederlander ben en geen Spanjaard.”