Amrut Sijbolts (midden) op de uitslagenavond na de gemeenteraadsverkiezingen van 2014. Foto: Corné Sparidaens ARCHIEF
Hij is een van de oprichters van de Stadspartij in Groningen, maar Amrut Sijbolts vertrekt nu door de achterdeur uit de stadse politiek. Waarom? Niemand die het wil zeggen, maar alles wijst erop dat er meer speelt dan alleen ziekte.
Sijbolts had voor het zomerreces al enkele weken ziekteverlof. Hij is een geliefd raadslid en met veertien jaar ervaring, waarvan elf jaar als fractievoorzitter, het langstzittende raadslid in de gemeenteraad van Groningen. Met de herstart van het politieke seizoen in september was de grote vraag: is hij er weer? Maar ook na de zomer bleef zijn zetel in de gemeenteraad vooralsnog leeg.
Inmiddels heeft Sijbolts in een brief aan burgemeester Koen Schuiling zijn ontslag als raadslid ingediend. De raadsnestor zelf is onbereikbaar voor een reactie, maar stelt in zijn brief dat hij om gezondheidsredenen afscheid neemt van de gemeenteraad. Alleen ging daar wel iets aan vooraf.
Alle contact verbroken
Maandagavond verstuurden de drie overige fractieleden van zijn partij plots een persbericht waarin ze aankondigen ‘met onmiddellijke ingang alle samenwerking en contact’ met Sijbolts te verbreken. Hij werd per direct uit de fractie gezet. Een duidelijk signaal dat er meer speelt dan alleen ziekte, maar de drie fractiegenoten hullen zich in stilzwijgen.
De rest van de fractie zegt eerst de leden te willen informeren voordat ze naar buiten gaan met de werkelijke reden van de breuk. Dat gebeurt binnenkort.
Op het stadhuis betreuren andere raadsleden de gang van zaken. Ze vinden het „jammer” dat Sijbolts „voor de bus is gegooid” en dat de vier fractieleden van de Stadspartij er onderling niet uit zijn gekomen.