Kylie ter Grefte (22) op haar motor na een bezoek aan de TT in Assen. Foto: Rens Hooyenga
Voor duizenden TT-bezoekers is het spektakel voorbij zodra de finishvlag valt. Maar langs de uitvalswegen begint een ander ritueel. Liefhebbers verzamelen zich om de eindeloze stoet motoren uit te zwaaien. Wilma (65): „Dat kabaal, het rubber dat je ruikt, heerlijk.”
Nog voor de MotoGP-race goed en wel van start is gegaan in Assen, zitten de eerste fanatieke uitzwaaiers al langs de A28. Tim Kruger (35) en Marco Zimoloug (38) uit het Duitse Münster hebben vanaf 11 uur hun loungestoeltjes in de schaduw uitgeklapt. Aan hun paraplu bungelen twee lege bierflesjes. In de koelbox, om de dag door te komen: bier, water en fruit.
„We zitten hier omdat het goedkoper is”, zegt Marco. „We zijn eerder wel naar de race geweest, maar het is te duur geworden. Je ziet hier ook genoeg actie.”
Wilma en Wim Alders zaten al vroeg klaar langs de A28. Fotograaf: Rens Hooyenga
Iets verderop smeert Wim Alders (65) uit Assen zich nog eens goed in. Ook hij is er samen met zijn vrouw Wilma (65) vroeg bij. „We komen hier al jaren, echt voor de motoren en de gezelligheid”, zegt Wilma. „Vroeger zag je hier motoren met de gekste poppen achterop. Mensen maakten er echt een show van. Dat is er nu een beetje vanaf, maar het blijft traditie.”
Wim knikt. „We hopen vandaag op een lange file”, zegt hij. „Dat ze langzaam voorbijrijden, zodat we ze goed kunnen zien.”
Merlijn Vos (10) en zijn moeder Jeanet Beukers (45) uit Assen. Foto: Rens Hooyenga
Rond 15 uur komt de stoet op gang. In de volle zon staan mensen achter de vangrail te zwaaien en krijgen daar een hoop getoeter voor terug. Langs de snelweg staat ook de 10-jarige Merlijn Vos uit Assen in opperste concentratie, met zijn telefoon op een statief. Zodra er een motor langsraast, drukt hij op ‘opname’. Sinds kort is hij gegrepen door de motorsport. „Ik maak deze filmpjes voor mezelf en voor TikTok. Ik vind eigenlijk alles mooi.”
Samen praten over motoren
Bij tankstation De Mussels in Beilen heeft zich inmiddels een lange rij motoren gevormd. Kylie ter Grefte (22) uit Hengelo stapt af. Ze komt terug van de MotoGP-race. „Het was supergaaf. Ik heb alles gevolgd: vrijdag en zaterdag thuis gekeken en vandaag hier. Dit was de eerste keer sinds ik mijn motorrijbewijs heb. Het is een bijzondere ervaring, zeker omdat ik zelf ook wil gaan circuitrijden.”
Kylie ter Grefte (22) op haar motor na een bezoek aan de TT in Assen. Foto: Rens Hooyenga
Met vrienden is ze bij het tankstation gestopt om na te praten en mensen te ontmoeten. „Hier heb je echt contact met elkaar, niet via de telefoon, en praat je samen over motoren. Dat vind ik misschien wel het mooiste.”
Geen blote billen
De stoet motoren op de A28 neemt aan het eind van de middag af. Merlijn en zijn moeder Jeanet vinden het na uren filmen ook wel mooi geweest. „Ik vond vooral de motoren met die hele hoge sturen en de wheelies gaaf”, blikt Merlijn terug. „Ik heb vijf heel lange opnames gemaakt, die ga ik thuis knippen.”
Wim en Wilma Alders zitten vijf uur later, met een hapje en een drankje, nog op dezelfde plek langs de vangrail. „Wij gaan pas weg als de laatste motoren zijn vertrokken”, zegt Wilma. „Dat kabaal, het rubber dat je ruikt, heerlijk.”
Motorliefhebbers verzamelen zich bij het tankstation in Beilen. Foto: Rens Hooyenga
Bij de uittocht zijn soms bijzondere taferelen te zien, zoals blote lichaamsdelen tegen de ramen van langsrijdende busjes. Dit jaar blijft dat uit. „Geen blote billen dit jaar”, zegt Wilma. „Een brave editie. Misschien was het te warm om gek te doen, maar we hebben weer genoten.” Wim: „Volgend jaar zitten we hier weer.”