Schaatskampioen Jenning de Boo zwaait met de finishvlag van de Moto3-race in Assen. "Gewoon achtjes draaien." Foto: Marcel Jurian de Jong
De olympische medaillewinnaars Jenning de Boo, Marijke Groenewoud en Jorrit Bergsma waren zondagochtend te gast bij het VR46 Racing Team van Valentino Rossi.
De racedag moet zondagochtend nog op gang komen, maar schaatser Jenning de Boo is al helemaal in zijn element. Terwijl de coureurs uit de MotoGP aan het publiek worden geshowd, geniet de Groninger van een rondleiding in de pitbox van de Italiaanse renstal VR46 Racing.
„Vorig jaar was ik ook bij de MotoGP in Assen”, zegt De Boo enthousiast. „Ik stond echt versteld van het brute geweld. Dat is nog net wat anders dan de Formule 1. De oordopjes móeten in. Op tv krijg je maar de helft mee. Dit is hoe je het wil beleven.”
De tweevoudig medaillewinnaar van Milaan is uitgenodigd om later de Moto3-race af te vlaggen. „Super gaaf. Ik heb niet geoefend, maar heb me laten vertellen dat ik gewoon achtjes moet draaien. Daarna mag ik de grid op bij de MotoGP. En in de Moto2 ga focussen op Collin Veijer. Daar heb ik leuk contact mee. Sporters onder elkaar, met gedeelde passies.”
4 miljoen euro
Ook olympisch kampioen Marijke Groenewoud kijkt in de paddock haar ogen uit. „We kregen veel te horen over de motoren. Over het gewicht en de pk’s. Vier motoren kosten 4 miljoen euro, vertelden ze. Dan doe ik maar een goedkope sport, haha”, zegt de Friezin, lopend tussen de chique hospitaltygebouwen en kleurrijke vrachtwagens. „Het is niet te vergelijken met schaatsen. Het lijkt hier wel een villawijk.”
De Boo en Groenewoud azen op een motorrijbewijs. De sprinter uit Groningen is zelfs al begonnen met lessen, zover is Groenewoud nog niet. „Ik heb thuis een brommer, dat is iets heel iets anders dan dit”, grapt de schaatsster, terwijl ze de legendarische oud-wielrenner Mark Cavendish spot. „Ik wil graag mijn motorrijbewijs halen. Mijn ouders proberen me nog een beetje terug te drukken, die weten hoe ik ben. Ik rijd niet heel langzaam op de weg, zeg maar.”
Andere koek
Bij zijn schaatsploeg Reggeborgh is De Boo omringd door motorliefhebbers. „Kjeld Nuis en Stefan Westenbroek rijden, mijn coach Gerard van Velde is een enorme motorfreak. Ik heb een paar lessen gehad en wil deze zomer verder gaan. Als ik ze zie rijden, denk ik vaak: hoe lekker zou het zijn om even op een motor te stappen? Ik hoop deze zomer mijn motorrijbewijs te halen.”
Een rondje op de monsterlijke machines van de MotoGP ziet De Boo minder zitten. „Dat is andere koek. Van deze motoren moet ik ver weg blijven.” De schaatser ziet wel enige overeenkomsten tussen de sport waarin hij opgroeide en de snelle races op de TT.
„De G-krachten durf ik niet te vergelijken. Maar het lijnen rijden, de bochten aansnijden en de inhaalacties herken ik van het shorttrack. Daar heb ik op de langebaan iets minder last van.”