Collin Veijer bedankt het thuispubliek. Zijn handschoenen heeft hij naar de fans gegooid. Foto: Marcel Jurian de Jong
Collin Veijer uit Staphorst en Bredanaar Zonta van den Goorbergh brachten het publiek van de TT op de banken. Beide coureurs scoorden fraaie punten in de Moto2.
Thuisfavoriet Collin Veijer voltooit zijn uitloopronde van de TT met blote handen. De beschermende handschoenen heeft de 21-jarige coureur uit Staphorst kort daarvoor over de hekken geslingerd, lopend naar zijn fanatieke supporters op ‘De Bult’.
„Dat was geweldig. Al die mensen komen voor mij en Zonta. Ik zag mijn familie en mijn vriendengroep. Het halve dorp staat daar”, zegt Veijer later in de persruimte van het circuit. „Ik heb mijn handschoenen naar ze toegegooid. Je moet ook wat teruggeven natuurlijk.”
Alsof het racetalent de Nederlandse liefhebbers met zijn optreden in de Moto2 nog niet genoeg heeft gebracht. De supporters, veelal uitgedost in een oranjeshirt met nummer 95, zien met genoegen dat de elfde positie van Veijer aan de finishlijn uiteindelijk goed blijkt voor plek 9. Vanwege straffen voor twee concurrenten schuiven de Staphorster en Van den Goorbergh (plek 13) op in de definitieve rangschikking.
De geblesseerde Collin Veijer moest het in Assen hebben van bochten naar links. Foto: Marcel Jurian de Jong
„Ik sta hier half-half tevreden”, zegt Veijer. „Het was een mooie race, we zaten lang in de eerste groep. Helaas hadden we er een klein breekijzertje tussen zitten, die het verziekte en een gat naar de koplopers veroorzaakte”, mopperde de coureur van Red Bull KTM Ajo, zonder de boosdoener bij naam te willen noemen.
Lange tijd hing Veijer aan het elastiek bij de eerste tien rijders. In de slotfase besloot hij geen risico meer te nemen. „Ik had een gat van vier seconden naar mijn achtervolger. Het was op het einde te risicovol om te forceren om bij te blijven. We hebben er dit seizoen net wat te vaak afgelegen om dat nog een keer te doen.”
De Nederlandse hoop in Assen wist tijdens de race dat de Spanjaarden Alberto Ferrández en Alex Escrig door de raceleiding waren bestraft. „Zo ging ik nog mooi naar plek 9. Dat was het doel vandaag. Ik kan Filip Salac wel aanvallen met een arm waar ik niks mee kan, maar dan riskeer ik alles voor niks.”
Een marshal verwijdert snel een oranje rookpot, pal voor de start van de Moto2. Foto: Marcel Jurian de Jong
Veijer doelt tijdens de terugblik op zijn rechterarm, die hem danig parten speelt sinds een zware crash in Austin. „Het is een heel vervelende blessure. Vooral wanneer ik geforceerd rij in een race, wanneer alles erom gaat. In de rechterbochten verloor ik daardoor net wat meer. Naar links kwam ik steeds wat terug, maar daar zijn er helaas minder van in Assen.”
Stiekem verheugt de coureur zich al op de volgende wedstrijd. De race op de Sachsenring is namelijk volledig linksom. Nog belangrijker is om de rechterschouder snel beter te maken. „Zodra mijn blessure verholpen is, kan ik mooie dingen laten zien. Dan is er meer mogelijk. Maar uiteindelijk was dit een positieve race.”
Zo denkt Zonta van den Goorbergh er ook over, na afloop van zijn dertiende plaats in Assen. „We gaan hier tevreden weg, toch weer drie mooie punten. Dat is nu voor de vierde keer op rij. Een persoonlijk record.”
Zonta van de Goorbergh reed de TT op een speciale rood-wit-blauwe motor. Foto: Marcel Jurian de Jong
In de beginfase van de knetterende race zag het daar niet naar uit. De 20-jarige Brabander verloor veel plekken en reed zelfs even op de negentiende positie. „Ik werd in de eerste ronde flink geraakt. Daar moest ik omhoog komen, anders gingen we er beiden af.”
Van den Goorbergh had in die fase bovendien problemen met zijn voorrem, maar kwam in de tweede helft van de race goed naar voren. Hij vocht felle duels uit met Taiyo Fursato en Luca Lunetta. „Furusato sneed mij af. Ik wist dat hij een penalty zou krijgen. Maar die actie kostte mij ook de kans om Lunetta nog aan te vallen.”
Toch genoot de coureur, in Assen voor de gelegenheid gekleed in een rood-wit-blauw motorpak, volop van de uitloopronde voor de opgetogen Nederlandse fans. „De tribunes zaten het hele weekend goed vol, ondanks de hitte. Gelukkig was het vandaag iets minder warm. Het was super mooi om iedereen hier te zien.”
David Alonso wint titanengevecht
De winst in de Moto2-klasseging naar David Alonso. Hij versloeg Manuel Gonzalez en Senna Agius in een titanengevecht. De Colombiaan kwam 0,024 seconden voor Gonzalez over de streep.
Voor Alonso was het de eerste zege van het seizoen. In de vorige race in Tsjechië werd hij in de laatste bocht ingehaald door Ivan Ortola. In de slotfase in Assen leken de teamgenoten Gonzalez en Agius de beste papieren te hebben, maar Alonso vocht zich met het nodige ellebogenwerk langs zijn concurrenten. Met een ultieme actie in de laatste chicane stelde hij de zege veilig.
Het titanengevecht in de Moto2. Latere winnaar David Alonso (nummer 80) duelleert kuip aan kuip met Senna Agius. Foto: Marcel Jurian de Jong
„Ik kan het niet geloven,” zei Alonso na de race. „Mijn eerste zege in Assen, dat had ik in mijn stoutste dromen niet kunnen denken. De laatste ronden was als in de Moto3. Ik weet niet hoe ik het heb gedaan, maar het is geweldig!”
In de stand van het kampioenschap breidde Gonzalez zijn voorsprong uit op Izan Guevara, die vierde werd. Het verschil tussen beiden is 57,5 punten. Collin Veijer staat tiende in het klassement (48,5 punten), Zonta van den Goorbergh 21ste met 12 punten.
Eerste punten voor rookie Van Crugten
Jurrien van Crugten kende een wisselvallige TT in de RedBull MotoGP Rookies Cup. Met een twaalfde plaats in de eerste race pakte hij zijn eerste punten van het seizoen. De 17-jarige coureur uit Hoogerheide kon daarbij een zware crash in de slotfase nipt ontwijken. In de tweede race op zondagochtend kwam hij in het verhaal niet voor. Na een slechte start verloor Van Crugten al snel de aansluiting met een grote kopgroep. Dankzij twee zware crashes van de concurrenten in de GT-chicane kon de talentvolle coureur toch het laatste punt bijschrijven.