Coureur Zonta van den Goorbergh ziet de TT in Assen met vertrouwen tegemoet. Foro: Marcel Jurian de Jong
Vorig jaar leek de Grand-prix carrière van Zonta van den Goorbergh op het einde te lopen. Een vernieuwd RW Racing Team uit Dwingeloo bood het Nederlandse talent toch weer onderdak. Met punten in de afgelopen drie achtereenvolgende wedstrijden ziet de Moto2 coureur uit Breda zijn thuisrace in Assen met vertrouwen tegemoet.
Zonta van den Goorbergh kwam in 2022 als zestienjarig talent binnen bij het raceteam van Roelof Waninge. In de vier jaar dat hij reed voor het Nederlandse team liet hij bij vlagen zijn klasse zien, maar tot echt succes kwam het nooit. Na de tegenvallende resultaten van vorig seizoen had de toenmalige teammanager Jarno Janssen de keuze gemaakt om met een andere coureur in zee te gaan.
Janssen en het team gingen echter halverwege het seizoen uit elkaar. Teameigenaar Roelof Waninge ging vervolgens met ‘pensioen’ en droeg het team over aan zijn kinderen Sjarno Waninge en Joyce van der Koogh. Ook kwam er in de Spanjaard Javi Martinez een nieuwe teammanager en werd voormalig coureur Johan Stigefelt teamadviseur. Hierdoor werden de contractbesprekingen opnieuw geopend en aangezien het team graag een Nederlander op de motor heeft, werd Van den Goorbergh weer de meest prominente naam.
Non-stop profiteren
Van den Goorbergh was dankbaar voor de kans die het team hem bood. „Ik had anders niet meer bij dit team of misschien wel niet meer in de Moto2 klasse gezeten”, geeft de pas 20-jarige coureur toe.
In overleg tussen het team en de coureur werden ook binnen de garagebox een aantal aanpassingen gedaan. Die moesten Van den Goorbergh helpen om een constante kandidaat voor de punten te worden. Zo kreeg hij een nieuwe crew-chief, een nieuwe dataman en een nieuwe monteur. „Dat is de grootste stap die we hebben gemaakt, want voor mij zijn dat de belangrijkste personen binnen een team. Daar profiteer je non-stop van. Niet alleen op de baan, maar ook daarbuiten."
Na een korte winter voor het team begon het seizoen allerminst volgens verwachting. „Om je naam onderaan de tijdlijsten te zien staan bij de eerste race in Thailand was zeker geen leuk gevoel, na al het werk dat we hebben gedaan. We kwamen nog niet 100 procent voorbereid aan de start, maar na Thailand heeft het team hard gewerkt en heb ik hard getraind om beter te worden. Daarna hebben we elke race progressie geboekt en daar ben ik trots op."
Punten pakken blijft het doel
Dat de veranderingen binnen het team hebben gewerkt, merkt Van den Goorbergh zonder twijfel. „Het team heeft een hele grote stap gemaakt. We zitten in een goede flow en ik hoop dat we dat tijdens de TT in Assen, maar ook daarna, kunnen voortzetten. Er is veel vertrouwen binnen het team en dat zie je terug in de resultaten. Al willen we nog altijd meer dan waar we nu staan.”
Van den Goorbergh onderstreept daarbij nogmaals hoe competitief de Moto2-klasse van het wereldkampioenschap is. "De Moto2 heeft nog nooit zo dicht bij elkaar gezeten als dit jaar. Daarom is het belangrijk dat we nu constant punten pakken. Vanuit hier kunnen we ons hopelijk verbeteren zodat we kunnen strijden tussen de plaatsen acht tot twaalf. Voor nu blijft punten pakken het doel.”
Ondanks alle verplichtingen om een thuisrace heen en de warme weersvoorspellingen lijkt Van den Goorbergh zijn hoofd koel te houden. „Ik ben relaxed en heb er zin in om te starten. De drukte kan ik goed mee omgaan en het warme weer zijn we inmiddels wel gewend. Met 36 graden wordt het best warm, maar de warmte hier is beter te doorstaan dan in Thailand of Maleisië."