Ricardo, Hugo en Esther namen een kijkje bij de opening van het nieuwe busstation. Foto: Dennis Venema
Groningen heeft na jaren praten en bouwen een nieuw busstation. Zaterdag was de feestelijke opening en het enige moment om door de bustunnel te lopen. Zondag wordt het station voor het eerst in gebruik genomen.
Het is 32 graden als zaterdagmiddag groepjes mensen over het nieuwe busstation lopen. Ze nemen rustig alles in zich op, drinken wat en zoeken waar de bus straks gaat stoppen. Kinderen gaan op de foto, terwijl de ouders vooral oog hebben voor vier kleurrijke danseressen op stelten.
Van de opening is een feestje gemaakt. Niet onterecht, want de gesprekken over verplaatsing van het busstation zijn al meer dan tien jaar oud.
Van de opening is een feestje gemaakt, met onder meer deze steltenlopers. Foto: Dennis Venema
Een dikke 9
„Ik vind het echt geweldig”, zegt Harrie (78) uit de stad over zijn eerste indruk. Met z’n telefoon maakt hij snel een paar foto’s terwijl zijn vrouw rustig op een bankje zit en om zich heen kijkt. „Die bankjes en bomen geven het station veel meer gezelligheid dan aan de andere kant. Daar moest je altijd staan.”
Harrie (78) woont in de buurt en wilde graag zien hoe het busstation is geworden. Foto: Dennis Venema
Het stel heeft een tijdje terug hun auto weggedaan en reist nu vooral met het openbaar vervoer. Naar Emmen bijvoorbeeld. „Want we hebben een abonnement op Wildlands. Dat is met de bus heerlijk ontspannen reizen.” Welk cijfer hij het station geeft? „Een dikke 9! Ik vind het heel erg geslaagd.”
Veiliger geworden
Dat vindt ook Leon (29) uit Hoogezand, maar hij is bevooroordeeld zegt hij er meteen bij. „Ik werk namelijk voor het OV-bureau, haha.” Hij reist bijna dagelijks met de bus van Hoogezand naar Groningen en door naar Assen. „Het is veel veiliger geworden, want je hoeft nergens meer een fiets of bus te kruisen zoals op het oude busstation. Zeker als je haast hebt, kan dat nog wel eens voor problemen zorgen. Als dan net een bus optrekt... dat win je niet hoor.”
Leon (29) zit bijna dagelijks in de bus. Hij is blij met hoe het station is uitgepakt. Foto: Dennis Venema
Hij vindt het station ook een stuk duidelijker dan de oude haltes aan de noordkant. „Het zal natuurlijk eerst even wennen zijn, maar doordat alles op één perroneiland is wordt het overzichtelijker.”
Door de tunnel
Om bij de bus te komen, moet je door de voetgangerstunnel onder het spoor door. Zo kom je uit op een langgerekt perroneiland waar aan weerszijden de bus stopt. De bus duikt zelf ook onder het spoor door via een eigen tunnel om aan de noordkant weer uit te komen.
Zo ziet de plattegrond van het nieuwe busstation eruit. Foto: OV-bureau GD
Die bustunnel is zaterdag eenmalig een aantal uur geopend. Kinderen steppen naar beneden, oudjes scheuren met de scootmobiel door de tunnel en weer anderen, zoals Merel (30), hebben ondanks de hitte de skeelers aangedaan. „We waren toch een beetje bang dit te missen”, vertelt ze. „Het is toch wel leuk om hier te kunnen skeeleren. En het kan alleen nu.”
Het wegdek heeft een behoorlijke daling. „Vooral naar beneden is wel een beetje spannend”, bekent ze. Ze is blij met hoe het busstation is uitgepakt. „Het zal misschien even zoeken zijn als ik een keer snel de bus moet halen, maar dat went vanzelf. Het ziet er in ieder geval overzichtelijk uit.”
Merel is net door de bustunnel geskeelerd. Nu kan het, straks niet meer. Foto: Dennis Venema
Extra bussen
Doordat het station is verplaatst, zijn de bussen uit het zuiden en westen (zoals Assen, Emmen, Roden en Leek) een paar minuten minder lang onderweg. Dat scheelt tijd en dus geld. Dat wordt ingezet om extra bussen te laten rijden op drukke momenten.
Zijn er dan echt alleen maar voordelen? Ligt eraan hoe je ernaar kijkt. De loopafstand naar de binnenstad is iets langer geworden. Maar zoals een groot voetballer ooit zei, heeft ieder nadeel z’n voordeel: daardoor krijgt de mooiste stationshal van het land weer een belangrijke rol als entree van de stad.
Een keer mocht iedereen even door de bustunnel. Vanaf zondag mogen hier alleen bussen komen. Foto: Dennis Venema