Het stadsbalkon ontneemt het Hoofdstation aan het zicht. Foto: Corné Sparidaens
Er gaat definitief een sloopkogel door het stadsbalkon voor het Hoofdstation in Groningen. Een ruime meerderheid van de gemeenteraad kan niet wachten tot het bouwwerk wordt afgebroken.
Toen wethouder Rik van Niejenhuis (PvdA) een maand geleden bekendmaakte dat het college van burgemeester en wethouders het stadsbalkon wilde slopen, klonk er nog net geen gejuich uit de fractiekamers van de verschillende politieke partijen. Bijna unaniem delen ze de wens om het stadsbalkon te slopen, bleek woensdag tijdens het debat over de vernieuwing van de voorzijde van het Stationsplein.
Weg ermee
„Een radicale sloop van het stadsbalkon is terecht en onontkoombaar”, zei Leendert van der Laan (Partij voor het Noorden). „Wij hopen dat niets ons meer herinnert aan deze periode.”
Raadsleden vinden het jammer dat het 19 jaar oude bouwwerk het monumentale stationsgebouw aan het zicht onttrekt. Niet lang geleden verkozen tot mooiste stationsgebouw van Nederland. „Nu kunnen we dat iconische gebouw weer de statuur geven die het verdient”, zei Jurrie Huisman (SP).
De gemeenteraad stelt 2,5 miljoen euro beschikbaar om het stadsbalkon te slopen en een tijdelijke fietsenstalling aan te leggen op de plek van het huidige busstation. Die verhuist naar de zuidkant van het station.
Niet iedereen juicht
Niet iedereen staat te juichen om de sloop. De VVD vindt het zonde van het geld om het bouwwerk nu al te slopen. „Ik denk niet dat we in 2007 dachten: we maken de lelijkste entree van de binnenstad”, zegt raadslid Ietje Jacobs. „Het is nog lang niet afgeschreven. Het dan slopen omdat we het niet mooi vinden, is een hele dure aangelegenheid. Dat vinden wij onverstandig.”
Maar de VVD staat daarin alleen. De rest van de raad vindt dat de sloopkogel door het stadsbalkon moet, al herinnert GroenLinks-raadslid Benni Leemshuis eraan dat het wel een functie had. „Het was enorm efficiënt voor fietsers, want je zit na een paar stappen in de trein. En het stadsbalkon is heel belangrijk geweest in de verkeersafwikkeling.”
Kritisch op financiering
Wel zijn raadsleden kritisch op de financiering. Die haalt de gemeente voor een groot deel uit haar reserves. Liever hadden onder meer Student & Stad en D66 gezien dat er een ander potje was gevonden voor dit project. De ChristenUnie vindt het ook veel geld, maar zegt dat ervoor over te hebben om het Stationsplein mooi te maken.
Wethouder Rik van Niejenhuis (PvdA) merkt op dat de lelijkheid van het stadsbalkon geen argument is voor de sloop. „Het is stedenbouwkundig nodig voor de verkeersafwikkeling.” Hij geeft aan enige moeite te hebben met het „uitgummen” van een stuk architectuur, maar (deels) behoud bleek niet mogelijk. „In die tijd was het stadsbalkon een goede keuze, maar nu is het een goede keuze om het weg te halen.”
De kritiek op de financiering erkent Van Niejenhuis. „Het is wat ongebruikelijk om het zo te doen. Daar heb ik best een stevig gesprek over gevoerd met mijn collegawethouder. Maar omdat we hebben besloten dit project naar voren te trekken en we het niet hadden begroot, is dit de oplossing die kan.”
Naar verwachting gaat de sloopkogel in 2027 in het stadsbalkon. In de jaren daarna wordt aan een nieuwe voorkant van het Hoofdstation gewerkt.