Stationsplein Groningen in 1972. Foto: Persfotobureau D. van der Veen, Groninger Archieven
Het visitekaartje van de stad, het Hoofdstation, een van de mooiste stations van ons land, wordt verbouwd, vertimmerd en flink opgeschud. Gereed gemaakt voor de toekomst, zoals dat heet.
Ook gaat het Stationsplein op de schop. Het plein kijkt daar intussen niet meer van op, gewend als het is aan veranderingen. Het biedt sinds 1896 plaats aan trams, een kiosk, een plantsoen, auto’s, fietsen, het Zwarte Plein en tot de dag van vandaag het Stadsbalkon.
Ome Loeks
Vanaf 1959 zwerft Ome Loeks er met zijn peerd tussendoor. De twee medewerkers van de plantsoenendienst op de foto maken in 1972 van het plein een mooie, groene plek. Een paar jaar later staan er al weer auto’s.
Toch lijkt het visitekaartje van architect Isaac Gosschalk op zijn mooist in een groene omgeving. In de nieuwe plannen is veel ruimte voor groen. De tuinmannen geven alvast het goede voorbeeld en misschien is het nieuwe groen een blijvertje.