Reizigers op het busstation in Groningen. Foto: Venema Media
Wie veel met de bus door Groningen en Drenthe reist, kan vanaf nu korting stapelen bij Qbuzz. Bij Arriva kon dat al. Het voordeelstapelen moet reizen met het openbaar vervoer goedkoper maken voor veelgebruikers.
Maar om de korting te krijgen, moet je je wel eerst eenmalig registreren voor het Voordeel Noord-abonnement. Dit abonnement is gratis en dient puur om reisgedrag bij te houden, waardoor de korting verrekend kan worden. Het werkt in feite niet anders dan de bonuskaart van een supermarkt.
Zo werkt het
En zo’n registratie loont, want hoe meer je reist, hoe hoger de korting. Dat werkt zo:
Tot de eerste 10 euro betaal je als reiziger het volle pond, daarna krijg je 20 procent korting per reis. Na voor 50 euro gereisd te hebben, krijg je overal 40 procent korting. Er is een maximum: jeugd betaalt maximaal 100 euro per maand en volwassenen maximaal 300 euro (bus en trein). Maak je alleen gebruik van de bus, dan betaal je maximaal 120 euro per maand. Daarna reis je altijd gratis.
Na een maand staat alles weer op nul en begint het stapelen opnieuw.
Maandabonnementen verdwijnen
Eerder waren er aparte maandelijkse ‘sterabonnementen’ voor de bus. Dan betaalde je vooraf een vast bedrag per maand. Nu betaalt de reiziger per rit. In principe krijgt iedereen die vaker dan een paar keer in de maand in de spits reist al korting met het Voordeel Noord-abonnement. De keerzijde is van dit alles is dat een busrit voor de incidentele gebruiker duurder wordt.
Registreer hier
Registreren voor Voordeel Noord kan op deze website.