Burgemeester Jan Zwiers mocht als eerste een tasje met groenten vullen. Foto: Lammert Aling
Een nieuw initiatief: de Kas van de Ontmoeting, nabij Molenstraat 44 in Beilen. In mei aan belangstellenden geïntroduceerd tijdens een open huis en zaterdag werd voor het eerst geoogst. Burgemeester Jan Zwiers was erbij.
Op het terrein van GGZ Drenthe, in de Kas van de Ontmoeting, werken vrijwilligers, onder de bezielende leiding van twee professionele tuinders, samen aan een bijzondere tuin waar groenten en kruiden worden geteeld zonder kunstmest of chemische bestrijdingsmiddelen. In de kas en op het buitenperceel groeiden de gewassen de afgelopen maanden volop.
De voedseltuin is een initiatief van Joost Kappelhof en enkele andere inwoners van Beilen. Hun droom was niet alleen om groenten te verbouwen, maar ook om een plek te creëren waar mensen elkaar ontmoeten en waar iedereen welkom is. „Hier maakt het niet uit wie je bent of wat je achtergrond is”, zegt Kappelhof. „Je kunt hier langskomen voor een kop koffie, meehelpen als vrijwilliger of als abonnee iedere week verse groenten oogsten. Het gaat om samen doen.” Dat gevoel van verbondenheid wordt ook ervaren door de vele vrijwilligers die al actief zijn in de tuin. „Hier is altijd iets te doen en je bent samen bezig. Dat maakt het zo mooi”, vertelt een vrijwilliger.
Naast het telen van groenten en kruiden is de kas ook een plaats voor ontmoeting en een kopje koffie. Foto: Lammert Aling
Tijdens het dertig weken durende oogstseizoen ontvangen abonnees iedere week een vers groentepakket. In de toekomst komen voor inwoners met een kleinere beurs ook gratis abonnementen beschikbaar, zodat gezonde en lokale voeding voor iedereen bereikbaar wordt.
De initiatiefnemers kijken inmiddels vol vertrouwen vooruit. Op dit moment voorziet de voedseltuin zo’n dertig mensen van verse groenten, maar de ambitie reikt verder. Met een mogelijk extra perceel van bijna een hectare hopen de vrijwilligers in de toekomst zelfs 250 tot 300 mensen van verse, lokaal geteelde groenten te kunnen voorzien.
Door het duurzame, sociale en plaatselijke karakter van dit initiatief sluit De kas van de Ontmoeting mooi aan op de door de gemeenteraad aangenomen Voedselvisie “Eten van Hier”.
Anne Luteijn geeft een rondleiding in de kas. Foto: Lammert Aling
Er is dit jaar sprake van een mooie oogst, dat komt doordat regen en zon elkaar goed hebben afgewisseld. Nadat burgemeester Jan Zwiers als eerste een pakket met groenten meenam waren de abonnees aan de beurt om hun tasje te vullen.