De Italiaanse Francesca Ajossa komt voor de Orgelzomer Groningen op 22 juli naar de Martinikerk. Foto: Orgelzomer Groningen
Groningen krijgt een nieuwe orgelserie: Orgelzomer Groningen. In juli, augustus en september zijn er op woensdagavonden in totaal 14 concerten in de drie hoofdkerken in de stad. Leo van Doeselaar trapt op 1 juli af in de Martinikerk.
Voor de nieuwe serie werken de orgelcommisssies van de Akerk, Martinikerk en Nieuwe Kerk samen. Stichting Groningen Orgelstad is de intitatiefnemer. Doel is om de zichtbaarheid van de unieke orgels in de drie kerken te vergroten en meer samenhang te brengen in het concertaanbod. De 14 concerten beginnen allemaal om 20 uur en hebben een standaard entreeprijs van 15 euro.
In juli vinden de concerten plaats in de Martinikerk, in augustus is de Akerk aan de beurt en in september de Nieuwe Kerk. Op het programma staan optredens van bekende organisten, waaronder flink wat grote namen uit het Noorden zoals Erwin Wiersinga (8 juli), Peter Westerbrink (12 augustus), Leonore Lub (9 september) en Jelte Hulzebos (23 september).
De Stradivarius onder de orgelbouwers
De provincie Groningen is wereldwijd beroemd om zijn imposante orgeltuin. De drie orgels die in de Orgelzomer Groningen tot klinken komen vertegenwoordigen vijf eeuwen orgelcultuur. Het hoofdorgel van de Martinikerk geldt als een van de belangrijkste historische orgels ter wereld. De bouw ervan startte in de vijftiende eeuw.
Het orgel werd eind zeventiende eeuw onder handen genomen door Arp Schnitger, de Stradivarius onder de orgelbouwers. Schnitger is ook de man achter het orgel in de Akerk, dat in 1702 werd gebouwd voor een andere kerk. Het orgel in de Nieuwe Kerk werd in 1831 gebouwd door Johannes Wilhelmus Timpe en is een fraai voorbeeld van negentiende-eeuwse orgelbouw.