Robin Spijkers uit Dwingeloo is teamcoördinator bij Amerikaanse Trackhouse Racing. Foto: Marcel Jurian de Jong
Raul Fernandez en Ai Ogura zorgden tijdens de Sprintrace op de zaterdag van de TT voor een uniek een-tweetje voor het Amerikaanse Trackhouse Racing. Na afloop was winnaar Fernandez vooral blij voor zijn teamcoördinator Robin Spijkers. Die komt namelijk uit Dwingeloo en heeft opvallend vaak succes in zijn ‘thuisrace’.
„Ik heb gehoord dat Raul heeft gezegd dat hij blij voor me is. Dat is heel lief”, vertelt Spijkers in de hospitality van het team. „Het zijn allebei hele leuke jongens en als ze deze resultaten neerzetten worden ze nog leuker.”
Spijkers komt oorspronkelijk uit Dwingeloo, maar woont al heel lang in Engeland. Zijn familie woont nog wel in het brinkdorp en de TT is altijd een week dat hij lekker thuis kan zijn. Voorheen werkte Spijkers als monteur voor Fabio Quartararo, Valentino Rossi en Marco Bezzecchi. Sinds 2024 heeft hij de functie van teamcoördinator voor Trackhouse Racing. Daar regelt hij tal van randzaken voor het team, van het plannen van het reisschema tot de bestickering van de pitbox. „Het is geen werk wat heel specialistisch is, maar je moet wel heel hard willen werken. Het gaat achter elkaar door.”
‘Niet te omschrijven hoe mooi dat is’
Het valt op dat waar Spijkers ook werkt, zijn coureurs het altijd goed doen in Assen. „Het feit dat ik uit de buurt kom heeft daar alleen helemaal niks mee te maken!” lacht Spijkers uitbundig. „Dat mijn coureurs hier vaak succes hebben maakt het wel heel bijzonder, ook omdat ik het dan kan vieren met familie en vrienden.”
De zege van Fernandez op zaterdag werd gevolgd door de zege van Ai Ogura op zondag. „Mega”, noemde Spijkers de prestaties van zijn rijders. „Vooral dat een satellietteam als Trackhouse een een-tweetje in beide wedstrijden kan scoren is heel bijzonder. „Dat is niet te omschrijven hoe mooi dat is.”