Marco Bezzecchi vrijdag tijdens de trainingssessie op het TT Circuit. Zondag crashte de Italiaan met zijn Aprilia. Foto: ANP/Vincent Jannink
In een emotionele rollercoaster is Aprilia-coureur Marco Bezzecchi niet geslaagd in zijn opzet om sportieve revanche te nemen op de gebeurtenissen van de afgelopen weken. Zijn strijd eindigde met een zware crash in het grove grind van het TT Circuit.
In het Tsjechische Brno werd de wereld van WK-leider Bezzecchi op de kop gezet. Hij crashte in de sprintrace op zaterdag en vloog daarna een marshal aan die zijn motor uit het grind probeerde te trekken. Een diskwalificatie voor de Grand Prix was het gevolg.
Bezzecchi maakte het op zeer emotionele manier goed met de betreffende marshal en focuste zich op de speciale test met de nieuwe 850cc motoren en de nieuwe Pirelli banden die daar afgelopen maandag werd verreden. Hij beschreef die dag als ‘één van zijn beste dagen op een motor.’
Dat gevoel nam hij duidelijk mee naar Assen. Hij domineerde de vrijdagtrainingen en leek onklopbaar. „Het was een ander gevoel dan tijdens de test, maar nog steeds een heel goed gevoel”, vertelde Bezzecchi vrijdagavond.
Zaterdag volgde de kwalificatie. Bezzecchi kon niet strijden voor pole door gele vlaggen in zijn snelste ronde. Hij moest de eerste plaats aan zijn teamgenoot Jorge Martin laten. Toch bleef hij positief. „We hebben goede pace voor de race.”
‘Ik miste het gevoel met de motor’
Toch kwam hij in de Sprintrace niet verder dan de vierde plaats. „Ik weet niet wat er mis was, maar ik miste het gevoel met de motor” aldus Bezzecchi. „In de finale was ik snel, maar iedereen weet dat de eerste drie ronden in de sprint cruciaal zijn.”
Alle hoop was gevestigd op de Grand Prix. Zondagochtend noteerde Bezzecchi opnieuw de snelste tijd in de warm-up sessie. Al zijn concurrenten bleven de Italiaan tippen als de te kloppen man met het beste raceritme. Zou hij de ultieme sportieve revanche kunnen nemen? Een droomscenario voor het verhaal van de 95ste TT Assen.
Cruciale fout
Het mocht niet zo zijn. Bezzecchi moest na de start opnieuw plaatsen goedmaken. Hij kreeg het aan de stok met de ontketende Marc Márquez en in het spoor van de Spanjaard maakte hij een cruciale fout in de snelste bocht van het TT Circuit. In de ‘Ramshoek’ schoof hij met bijna 200 kilometer per uur onderuit. Stuiterend door de grindbak kwam hij pas aan de bandenstapel tot stilstand. Wonderwel was er heel snel een positief beeld van de gevallen WK-leider.
Bezzecchi werd met nekpijn naar het UMC Groningen gebracht voor controle, maar zijn team heeft laten weten dat er geen breuken zijn geconstateerd. Door de derde plek van Jorge Martin is Bezzecchi nu WK-leider af. Misschien zijn minste zorg op dit moment, maar wel een vervelende bijkomstigheid. Hij kan nu alleen hopen op een snel herstel en dat hij zijn kans op sportieve revanche alsnog krijgt.