Anis Jadib uit Meppel is te gast als spreker op Verzetje. Foto: Marcel Jurian de Jong
Verzetje! heet de manifestatie die zondag plaatsvindt in poppodium Vera in Groningen. Verzetje als daad van verzet tegen extreemrechts. Stijn ten Hoeve (55) uit Groningen weet er meer van.
Wat is Verzetje?
,,Het is ontstaan uit twee verschillende initiatieven onder muzikanten, dichters en kunstenaars in Groningen die zich zorgen maken over hetzelfde: dat onze rechtsstaat en onze vrijheid in het gedrang zijn en dat we Amerika achterna gaan.’’
En die twee initiatieven hebben zich verbonden tot Verzetje?
,,Ja. We zitten niet alleen in over de toestand van de wereld, we vinden ook dat het veel te stil is. Er moet iets gebeuren, we moeten een tegengeluid laten horen. De eerste Verzetje met lezingen en optredens was op 19 april in Het Viadukt, nog voor de Rode Lijn-demonstraties in Den Haag en Amsterdam. De tweede Verzetje was in het Grand Theatre.’’
Wat hopen jullie te bereiken met Verzetje?
,,We willen een zo breed mogelijk publiek wakker schudden, over tal van zaken. Van biodiversiteit tot femicide tot de uitholling van de democratie. We zijn niet negatief, we zijn niet overal op tegen; we zijn juist voor solidariteit, voor samen delen, voor een waardig bestaan van de generaties na ons. We zitten nu in een samenleving waar het alleen maar om geld draait.’’
Die verrechtsing waar Verzetje zich tegen uitspreekt, waaruit blijkt die volgens u?
,,Alles loopt uit de hand, het lijkt wel of 80 jaar vrede ons in slaap heeft gesust. Dat Martin Bosma van de PVV wéér kans maakte om voorzitter van de Tweede Kamer te worden, dat dat al gewoon is, terwijl hij nota bene bij een antidemocratische partij hoort. We accepteren dat en dat is een glijdende schaal.’’
Hebt u nog een voorbeeld?
,,Ik vind Bosma als kamervoorzitter het ergst, maar ook dat Lidewij de Vos van Forum voor Democratie de waarheid geweld aan doet, ze beweert dat het zo’n vaart niet loopt met de klimaatverandering. Kijk hoe mensen gestemd hebben, hoeveel nepnieuws ze geloven. Voor je het weet zijn we een gedwee volkje dat meeloopt met extreemrechts.’’
Heeft het zin om via Verzetje jullie zorgen te delen met vooral gelijkgestemden?
,,We willen juist de impasse doorbreken en mensen uit verschillende bubbels met elkaar laten praten, zodat we in verbinding komen met elkaar. Ik kan niet verkopen aan mijn kind dat ik niets doe aan de stand van de wereld. Ik ben fractievoorzitter van de Partij voor de Dieren in Provinciale Staten, maar dat gaat me niet snel genoeg. Vandaar dat ik blij ben met dit initiatief vanuit de kunst- en muziekscene, waarmee we een diverse groep mensen bereiken die we ervan bewust maken dat de democratie ons zomaar door de vingers kan glippen.’’
Hoe kwamen jullie aan de naam Verzetje?
,,Mooi hè? Die was direct goed, een van ons bedacht het, het betekent niet alleen ‘Kom in verzet’ maar ook dat het een verzetje is, iets gezelligs, ondanks de grote zorgen die we er uiten.’’
Verzetje!
Politicoloog en journalist Mounir Samuel is zondag te gast als spreker op de derde editie van Verzetje! in Vera Groningen, evenals ondernemer en satiricus Anis Jadib. Verder zijn er discussies waaraan onder meer de Dolle Mina’s meedoen. Er zijn muzikale optredens van bands als Frontsector en Real Farmer. Aanvang 15.30 uur, gratis toegang. Meer info: verzetje.info