Amrut Sijbolts (midden) op de uitslagenavond na de gemeenteraadsverkiezingen van 2014. Foto: Corné Sparidaens ARCHIEF
De Stadspartij 100% voor Groningen doet bij de politie aangifte van verduistering tegen haar partijleider Amrut Sijbolts. Volgens de fractie en het bestuur geeft Sijbolts toe dat hij geld van de partij heeft aangewend voor eigen gebruik.
Hoeveel de partijleider en fractievoorzitter van de lokale partij in eigen zak heeft gestoken, is niet bekend. ,,We willen dat daar extern onderzoek naar wordt gedaan’’, zegt raadslid Mariska Sloot. De raadsfracties krijgen ieder jaar een bedrag om hun werk goed te kunnen doen. Ze organiseren bijeenkomsten of huren een fractie-assistent in.
Het fractiebudget dat ondergebracht is in een aparte stichting van de Stadspartij bedraagt ongeveer 40.000 euro per jaar. Sijbolts had een bankpas en beheerde de kas. ,,De andere drie leden van de fractie gingen ervan uit dat hij dit naar behoren deed’’, zegt raadslid Yaneth Menger. ,,Je vertrouwt elkaar. Amrut is al veertien jaar een zeer gerespecteerde volksvertegenwoordiger. De oprichter van de partij en nestor van de raad.’’
Boekhouding een chaos
Voor de zomer ging het definitief mis toen schuldeisers en leveranciers zich meldden. De fractie eiste inzage in de boeken en de rekening. Sloot: ,,Sijbolts weigerde inzage te geven in de bankrekening. Ons bereikten signalen dat er niet volgens de regels met het fractiebudget werd omgegaan. Hij vertelde dat hij een chaos van de boekhouding had gemaakt sinds 2018 en geld had besteed voor eigen gebruik.’’
De fractie van de Stadspartij 100% voor Groningen zocht contact met de burgemeester en vroeg hem een onderzoek in te stellen. Menger werd te verstaan gegeven dat het een fractieaangelegenheid was. ,,Dat vond ik raar. Het is toch geld van de gemeente waarover we spreken?’’ Sijbolts meldde zich voor de zomer ziek als raadslid. Sloot: ,,We kregen te horen dat we geen contact met hem mochten opnemen. Het contact mocht alleen tussen Yaneth en de griffier verlopen.’’
Rekeningen uit eigen zak betaald
Ondertussen, zo vertelde Sloot vrijdag tijdens een ingelaste persconferentie, konden fractieleden niet bij de bankrekening. ,,Omdat we als fractie rekeningen op ons bord kregen, hebben we die deels uit eigen zak betaald. Dat hebben we gedaan om een faillissement van de stichting te voorkomen.’’
De raadsleden die het bestuur vormen van de stichting die de fractiekas beheert, ontslaan Sijbolts en vragen een tweede bankpas aan. Sloot: ,,We kwamen erachter dat er eerder beslag is gelegd op de rekening wegens het niet betalen van loonbelasting.”
De fractie zegde het vertrouwen in Sijbolts op. Ze vindt dat de burgemeester en de griffer na de vermoedens en signalen van verduistering een integriteitsonderzoek hadden moeten doen. ,,Op dat moment zeiden ze dat niet te willen. Is het dan geen ambtsmisdrijf?’’
Ontslag ingediend
Menger wil niet zeggen dat de burgemeester hun partijleider in bescherming heeft genomen. ,,Maar het bevreemdt me dat de gemeente niet inging op ons verzoek.’’ Inmiddels heeft Sijbolt zijn ontslag als raadslid ingediend. Als het aan de fractie ligt, wordt vanaf 2018 extern onderzoek gedaan naar mogelijke financiële malversaties.
Fractielid Niels Hilboesen is diep teleurgesteld. ,,We wilden het met Amrut oplossen. De familie leek bereid om geld terug te betalen, maar ze laten ons in de shit zitten. De tijd van onderhandelen is afgelopen.’’ Volgens Sloot heeft Sijbolts alle kans gehad om een goede oplossing aan te dragen. We voelen ons belazerd.’’ Zij steekt de hand ook in eigen boezem. ,,We zijn te goed van vertrouwen geweest.’’
Mentaal slechte conditie
In een verklaring zegt een woordvoerder van Sijbolts dat het raadslid al sinds 2021 ‘in een mentaal slechte conditie’ verkeert. Hij laat weten dat hij labiel was, niet meer goed met de fractie communiceerde en de financiële administratie niet meer goed heeft geordend. Zo werden naar eigen zeggen ‘bijvoorbeeld kleine privé-uitgaven’ met de bankpas van de stichting Stadspartij Fractie Groningen betaald. De bedragen werden niet altijd terugbetaald.
Volgens Sijbolts gaat het om een bedrag van ongeveer 650 euro. Dat bedrag doet de fractie fronzen. De voormalige partijleider merkt op dat hij altijd de jaarlijkse verantwoording van de fractiegelden bij de gemeente indiende en dat die steeds zijn goedgekeurd en openbaar gemaakt.
Psychose geconstateerd
Sijbolts merkt op dat dat zijn toestand dusdanig is verslechterd dat bij hem een psychose is gediagnosticeerd. Dat leidde tot de ziekmelding. Een familielid van het opgestapte raadslid stelt dat het nooit de bedoeling van Amrut is geweest om zichzelf financieel te bevoordelen en de partij te benadelen. ,,Door zijn ziekte is het helaas niet mogelijk dat Amrut zelf de pers of de partij te woord staat.’’
,,Amrut was toen en is ook nu niet meer in staat om goed te communiceren en te handelen. Ondanks zijn psychische toestand, die helaas steeds verder is verslechterd, heeft hij toch geprobeerd in het belang van de partij te handelen door zijn raadszetel terug te geven aan de partij”, aldus de woordvoerder.