Wim Dijkema in zijn Imperial Crown uit 1968. Foto: Corné Sparidaens
Mustangs, Corvettes, lowriders; het is zondag voor liefhebbers van Amerikaanse auto’s smullen geblazen op het TT-circuit in Assen. Drie eigenaren vertellen waarom hun oldtimer de mooiste is op de American Sunday.
Henk Hut Foto: Corné Sparidaens
Henk Hut (77), Westerbork
„Ik heb altijd al een Chevrolet Impala willen hebben. Deze is uit 1960, met nog steeds de originele bekleding. Toen ik een jaar of 15 was, had een vriend net zo’n auto. We trokken er altijd op uit met zijn Impala. Mooie herinneringen. Een jaar of acht geleden wilde ik deze op een beurs in Leeuwarden kopen, maar hij was me te duur.”
„Een paar dagen later stond ie op de veilingsite Catawiki. Toch maar even kijken hoe er geboden werd. Nou, mijn bod van eerder bleef het hoogste. Uiteindelijk ging de verkoper overstag. Hij kostte me toen 32.500 euro. Ik kan er nu zo 80.000 euro voor krijgen. Afgezien van nieuwe bandjes en een accu heb ik er niks aan hoeven te doen. Tien tot vijftien keer per jaar trekken we erop uit. Naar shows, maar ook gewoon voor een weekendje weg.”
Wim Dijkema Foto: Corné Sparidaens
Wim Dijkema (63), Warffum
„Deze Imperial Crown uit 1968 is destijds naar Nederland gehaald door niemand minder dan meneer Vroom, die van Dreesmann. Hij is nog helemaal in originele staat. Alles zit erop, behalve airco. Misschien moest Willem Vroom ook toen al een beetje bezuinigen. Ik heb ‘m twintig jaar geleden gekocht. Ik ben de derde eigenaar.”
„Thuis heb ik ook nog steeds de Ford Taunus staan, die ik kocht toen ik 18 jaar was. Ja, ik kan moeilijk dingen wegdoen. Negen jaar lang stond die Taunus stil, maar toen ik de auto startte begon ie meteen te lopen. Tja, dus ook de Taunus blijft voor altijd bij me.”
„De Imperial Crown loopt 1 op 5, maar dat doen al die Amerikanen. Moet je nou toch eens van binnen kijken binnen, wat een luxe en ruimte. En hij rijdt zó lekker.”
Johnny van Kalker Foto: Corné Sparidaens
Johnny van Kalker (57), Baflo
„Deze Cadillac Salon de Ville uit 1966 heb ik 26 jaar geleden gekocht. Mijn neef had altijd al Amerikaanse auto’s. Wat vond ik dat mooi. Door hem ben ik verslingerd geraakt. Ach, ik heb meer familieleden die zijn besmet met het autovirus. Mijn vader had een Amerikaanse oldtimer, mijn dochter nu ook.”
„Cadillacs waren vroeger voor de directeuren, Chevrolets voor de arbeiders. Dus ik moest en zou een Cadillac hebben! Alles zit erop en eraan. Elektrische bediening, airco, stuurafstelling. En dat al zestig jaar geleden. Europa liep ver achter.”
„Hij rijdt 1 op 4. Da’s niet al te zuinig inderdaad, maar ik rij op gas. En een hobby mag wat kosten. Ik krijg onderweg heel wat bekijks. Ik had ‘m ooit ergens in Veendam geparkeerd. Toen ik terugkwam, staken er twee benen onder uit. Wat krijgen we nu, dacht ik. Bleek dat die man de auto zo mooi vond dat hij ook de onderkant wilde bewonderen.”
Op en top Amerikaans. Foto: Corné Sparidaens
Liefhebbers zetten zondag zowat elk pareltje op de foto. Foto: Corné Sparidaens
Het weer had wel wat beter gekund. Foto: Corné Sparidaens