Een bekend beeld in Emmen dit jaar: Pief-Paf-Postema slaat weer eens toe. Foto: Ron Jonker
Romano Postema gaat voetballen voor Viking FK in het Noorse Stavanger, de club waar Erik Nevland technisch directeur is.
Dat bevestigen bronnen aan deze krant na berichtgeving door RTV Noord en andere media. Daarmee krijgt de spits die bij FC Groningen op een zijspoor belandde toch de transfer waar hij op hoopte: bij een club die komend seizoen actief is in de voorronde van de Champions League.
Nieuwe kampioen
Viking FK werd eind vorig jaar – in Noorwegen omvat de competitie min of meer een kalenderjaar – voor het eerst sinds 1991 weer eens kampioen van Noorwegen en mag daarom een gooi doen naar de poulefase van het lucratiefste voetbaltoernooi van Europa.
Postema speelde afgelopen seizoen op huurbasis voor FC Emmen en werd met 24 treffers topscorer van de eerste divisie. Daardoor kwam hij nog meer op het netvlies bij andere clubs dan hij al stond.
Goudhaantje
Postema was in de jeugdopleiding van FC Groningen, die hij helemaal doorliep, al een goudhaantje. Maar in de eredivisie wilde het nog niet echt lukken, terwijl hij in de eerste divisie de afgelopen seizoenen de ene na de andere goal maakte.
In het seizoen 2023-2024 scoorde hij voor FC Groningen twintig maal. De geboren en getogen stad-Groninger had daarmee een belangrijk aandeel in de promotie van de FC. Daarna werd hij verhuurd aan FC Emmen, waar hij vlag en wimpel slaagde. Eerder was hij al met wisselend succes verhuurd aan FC Den Bosch en Roda JC.
Vier seizoenen
Al eerder toonde Viking FK interesse, maar die werd niet omgezet in een transfer. Nu is het dus wel rond tussen FC Groningen-clubicoon Erik Nevland, voorganger van Postema in de FC-aanval, en FC Groningen. Naar verluidt betaalt Viking FK een bedrag tussen de zeven en acht ton aan euro’s voor Postema, een bedrag dat nog kan oplopen vanwege bonussen. Postema tekent voor vier seizoenen.
Op 12 juli hervat Viking FK als koploper in de Eliteserien, het hoogste niveau in Noorwegen, de competitie tegen Sarpsborg 08. Of ‘Pief-Paf-Postema’ dan al meespeelt is nog niet bekend.