FC Groningen-trainer Dick Lukkien. Foto: ANP/ Rene Bouwman.
De aan FC Emmen verhuurde spits Romano Postema is niet blij met de manier waarop FC Groningen het contact met hem onderhoudt sinds hij op De Oude Meerdijk is neergestreken. FC Groningen-trainer Dick Lukkien kan zich niet vinden in die kritiek.
Romano Postema liet zich deze week in verschillende media scherp uit over FC Groningen. De spits, die dit seizoen gehuurd wordt door FC Emmen en met 19 doelpunten fier bovenaan de topscorerslijst van de Keuken Kampioen Divisie staat, zei weinig te horen van de club waar hij nog tot de zomer van 2027 onder contract staat.
Voor de camera van RTV Drenthe zei Postema het gevoel te hebben dat ze hem bij FC Groningen liever kwijt dan rijk zijn. „We hoeven ook niet iedere week contact te hebben, maar het zou wel lekker zijn als ze af en toe vragen hoe het gaat”, sprak Postema. De spits verwacht daarom na de zomer niet terug te keren bij de club waar hij al van kinds af aan supporter van is.
Contact tijdens verjaardag
FC Groningen-trainer Dick Lukkien was tijdens het wekelijkse perspraatje voorbereid op vragen over de situatie rondom Postema. „Het is niet waar dat we geen contact hebben. Op 7 februari heb ik hem nog een appje gestuurd om hem te feliciteren met zijn 24ste verjaardag”, was de wat flauwe reactie van de oefenmeester.
Lukkien bestrijdt dat FC Groningen Postema liever kwijt dan rijk is. „Daar heeft hij wat mij betreft voor zijn beurt gesproken. Dat veroordeel ik niet, want dat is zijn gevoel. Romano is ook volgend seizoen nog contractspeler bij FC Groningen en wij hebben als club nog geen beslissing genomen over wat we met hem willen.”
‘Volgen Romano zeer nauwgezet’
De oefenmeester staat achter de manier waarop FC Groningen dit seizoen met Postema omgaat. „Het namelijk niet zo dat we Romano niet in de gaten houden. Bijna iedere wedstrijd van FC Emmen is er wel iemand van FC Groningen aanwezig. Wij volgen Romano zeer nauwgezet en voor volgende week is er een moment ingepland om met hem over zijn toekomst te spreken.”
Infoghraphic: DVHN/Rob Hesseling
Lukkien vond het niet nodig om tijdens het seizoen te informeren naar het wel en wee van zijn spits. „Hij heeft naar ons niet uitgesproken dat hij die behoefte heeft en wij vonden het niet nodig om er veelvuldig contact over te hebben. Het gaat erom wat we van hem zien.”
‘Liever op de goede manier gecommuniceerd’
Nu Postema heeft aangegeven teleurgesteld te zijn in de houding van FC Groningen, vindt Lukkien wel dat hij daar iets mee moet. „Ik had liever gezien dat hij het op de goede manier had gecommuniceerd, dus eerst naar ons toe, maar nu hij dit zo heeft gezegd, vind ik wel dat ik als trainer moet kijken naar welk gevoel dit bij hem heeft opgeroepen.”
Oskar Zawada geopereerd
Behalve de kwestie-Postema werd ook de aankomende wedstrijd tegen AZ besproken, die zondag op de late middag in Euroborg op het programma staat. Voor dat duel kan Lukkien nog steeds niet beschikken over doelman Etienne Vaessen, die volgende week wel bij Suriname aansluit voor de belangrijke WK-kwalificatieduels.
Lukkien kan dit seizoen geen beroep meer doen op Oskar Zawada. De Poolse spits, die tegen Ajax twee keer scoorde en vervolgens geblesseerd uitviel, is geopereerd aan zijn schouder en staat maanden buitenspel.
FC Groningen hofleverancier Jong Oranje
Bondscoach Michael Reiziger heeft FC Groningen-verdediger Dies Janse voor het eerst opgeroepen voor Jong Oranje. Ook zijn ploeggenoten Thom van Bergen, Jorg Schreuders, Thijmen Blokzijl en Tygo Land zijn opgeroepen. Daarmee is FC Groningen hofleverancier van Jong Oranje. De selectie van Michael Reiziger bereidt zich voor op de EK-kwalificatiewedstrijd tegen Noorwegen (27 maart) en de oefenwedstrijd tegen België (30 maart). Jong Oranje is met 5 punten uit de eerste vier wedstrijden slecht aan de EK-kwalificatiereeks begonnen en staat in groep G op de vierde plaats. Noorwegen is met 9 punten uit drie duels koploper. Alleen de groepswinnaar plaatst zich rechtstreeks voor het EK van 2027 in Albanië en Servië.