Jonge fans van FC Emmen (en Oranje) proberen elkaar en Peter Quispel te dollen. Foto: Boudewijn Benting
Zelf meebrengen: zonnebrand, voetbalshirt, smoelenboek en zin. De kennismaking tussen spelers en supporters op de eerste training van FC Emmen was warm en aangenaam. Dit viel verder op.
Fans van FC Emmen kunnen heel goed vergeten, vergeven en nog veel beter zich verheugen. Na twee mislukte seizoenen trokken ze weer massaal en met goed gemoed naar de eerste training. Het bleek een prima Vaderdaguitje op de vroege zondagmiddag.
Toenmalig trainer Fred Grim liet drie jaar geleden de jongste aanhangers over de hekken klimmen om een balletje te trappen met zijn selectie. Dat ritueel is gaandeweg omarmd en uitgebreid. Jongens en meiden joegen zich dit keer in het zweet in de rondo en in de rondjes om het veld.
Warming-up samen met de spelers. Sommigen op halve kracht, anderen voluit. Foto: Boudewijn Benting
Het geschamper en de schaamte over het verloren seizoen smelt weg bij de aanblik van schattige supporters en dollende profs. Slechts vanaf de tweede rij klinkt nog wat gebrom: eerst zien, dan geloven. ‘Op de eerste training zijn het altijd allemaal Messi’s’.
Verderop vraagt burgemeester Eric van Oosterhout aan hoofdcoach Menno van Dam wanneer hij het Raadhuisplein moet reserveren voor de huldiging. Dat is al net zo’n traditie als de zo vaak uitgestelde teleurstelling zelf.
De selectie lijkt vroeg rond (maar dé spits ontbreekt)
Waar vorige zomer nog lang werd gestruind naar zomerkoopjes, is op de langste dag van het jaar de selectie al zo goed als rond. Dit weekend kwamen daar nog wat troeven bij, zoals de langverwachte verlenging van Freddy Quispel en de komst van zijn broertje Peter Quispel naar De Oude Meerdijk.
Na veel aanwinsten van eigen bodem en een Fransman, kwam er toch nog een exotische verrassing uit de directiekamer. Viervoudig Syrisch internationaal Mustafa Abdullatif (22) kon zich zondag meteen voorstellen aan zijn medespelers en de achterban. De aanvaller, met ook een Duits paspoort, stond al een tijdje op de Drentse radar. Hij is meer een hakkenbijter dan een muurbloempje, bleek tijdens zijn eerste felle partijvorm.
Een kennismaking met de nieuwste aanwinst Mustafa Abdullatif. Foto: Boudewijn Benting
Even verderop krijgen provinciegenoten Casper Staring en Luca Everink het met elkaar aan de stok over wie de bal uit mag nemen. Nee, dit is geen loom zomeravondvoetbal voor de bühne, maar knokken voor je plekje bij de beste elf. Keuzeheer Van Dam kan een tevreden lach niet verbergen bij zijn blik op de kemphanen.
In plaats van dik dertig, mikt Emmen dit jaar op dik twintig spelers. In kwantiteit is die missie nu al geslaagd. Wat nog ontbreekt zijn de beoogde doelpunten. Daarvoor was Remco Balk de aangewezen persoon, maar de spits vertrekt liever naar Bali. Als doekje voor het bloeden tipte hij succesvol zijn goede vriend Michael Breij in Emmen, die meteen een gooi doet naar het nieuwe aanvoerderschap van het team. Met of zonder band om zijn arm.
Amadin is terug, Geypens moet kiezen tussen Bali en Emmen
Verloren gewaande zoon Nelson Amadin is terug in Drenthe. De flankenflitser ontbrak de afgelopen maanden vanwege persoonlijk malheur. De Rotterdammer wil niet in details treden over zijn absentie, maar zegt erg hard aan zichzelf te hebben gewerkt. „Een fitte Amadin is een hele lastige. Voor de tegenstander welteverstaan. Schrijf mijn naam maar weer op dus’’, zegt hij desgevraagd.
Tim Geypens heeft nog maar een dikke week een contract, maar staat op eigen verzoek wel op het veld vandaag. De misschien wel meest veelbesproken pupil van de club raakte recent in opspraak na zijn naturalisatie tot Indonesiër. Daardoor verloor hij het Nederlanderschap en kwam zijn woon-werkvergunning op losse schroeven. Het talent kan nu uitgerekend een transfer maken naar het Indonesische eiland Bali. Daar kan hij veel meer verdienen, maar Geypens zelf voelt ook wel wat voor wat rust in zijn leven en een verdere doorbraak in Emmen.
Tim Geypens (links op de rug) is nog speler van FC Emmen en kan komende week zijn contract verlengen. Foto: Boudewijn Benting
Twee Duitse spelers hebben ondertussen de deur van De Oude Meerdijk achter zich dicht getrokken. De na een lange blessure teruggekeerde Julius Kade kon op amateurbasis langer blijven, maar zoekt zijn heil elders. Dat laatste geldt ook voor de jonge spits Liam Marheineke.
Geen huurleger meer
Voetbaldirecteur Ernst Söllner wil verder liever geen spelers gratis de deur meer uit zien lopen, of zelf centen uitgeven aan andere clubs. De nieuwelingen zijn gratis elders opgepikt, op wat bonusafspraken met clubs na. Het doel om met minder huurlingen te werken en daarmee op te leiden voor anderen, lijkt vooralsnog geslaagd.
Vorig jaar gold dat voor zeker zeven spelers, voorlopig is alleen doelman Sam Karssies geleend van FC Twente. Die moet zich bewijzen tussen de Emmer palen, maar merkte op de eerste training ook meteen de hete adem in de nek van twee concurrenten voor die troonopvolging: Dirk Baron en Kevin Norder.
Een fotosessie met supportertjes vergt wat geduld. Foto: Boudewijn Benting
Laatstgenoemde Wildervanker heeft afgelopen week de stap gemaakt van de eigen jeugd naar een bestaan als profvoetballer. Twee andere talenten uit de academie mogen daar in de voorbereiding ook even aan snuffelen: Daan Lambers en Pim van Affelen van Saemsfoort.
Vacature: Vedette
Het jeugdige duo deelt na afloop professioneel krabbels uit op shirts en ballen van jonge fans. Die zwermen bij gebrek aan echte publiekslievelingen uit over alle spelers. Zowel voor de staf, spelers als supporters is nog niet duidelijk wie de nieuwe vedettes van dit FC Emmen worden. Na het vertrek van aanvoerder Pascal Mulder, superspits Romano Postema en sterkeeper Luca Unbehaun staat die vacature voorlopig open.
Als na de training een paar ballen kwijt blijken te zijn, moet iedereen gewoon op speurtocht om het veld en in de bosjes. In Emmen blijft het voorlopig gewoon een kwestie van op de kleintjes letten.