Dagelijks stappen passanten in de klompen voor een fotootje, zien Anton Klapwijk en Willie Oranje van de Zuivelhoeve. Foto: Corné Sparidaens
Ze hebben de pest in bij kaaswinkel de Zuivelhoeve aan het Akerkhof in Groningen. Eigenaren Anton Klapwijk (62) en Willie Oranje (60) moesten het hinkelpad voor hun deur verwijderen. „Ik wacht op een gesprek met de gemeente, maar dat wordt na de zomer.’’
Als aardigheidje in deze WK-tijd kochten Anton en Willie oranje stoepkrijt waarmee ze een hinkelpad op de stoep voor hun winkel tekenden. Het krijt was afkomstig uit een ecologische spuitbus.
Ze hadden het hinkelblok afgelopen zondagochtend amper af, toen het z’n effect al bewees. „Studenten, kinderen, omaatjes achter hun rollator: allemaal sloegen ze aan het hinkelen. Heel erg leuk’’, schetst Willie.
Ze wisten dat een hinkelpad tot de verbeelding spreekt, want tijdens Lutje Lokale Zaterdag in mei haalden ze hetzelfde foefje uit. Dat pad verdween na een fikse regenbui.
Pure bekladding
Regenbuien bleven uit sinds het nieuwste hinkelblok het leven zag. Wat niet uitbleef, was op dinsdagochtend een bezoekje van twee handhavers die namens de gemeente Groningen de regels naleven. En dit, zo zeiden de twee handhavers, was pure bekladding. Verboden!
„Ze vroegen of we het hinkelpad weg wilden halen, omdat we anders een fikse boete tegemoet konden zien’’, zegt Bart (32), zoon van Anton en Willie en mede-eigenaar van de Zuivelhoeve. Hij en z’n ouders kunnen hun ergernis niet verbloemen. Om een boete te voorkomen, gooiden ze een emmer water over het hinkelpad en schrobden de stoep schoon.
Een hinkelpad - inmiddels weggeschrobd - zou in strijd zijn met de regels voor openbare orde, veiligheid en leefbaarheid. Foto: de Zuivelhoeve
Ze openden de kaaswinkel bijna drie jaar geleden en kregen al vaker bezoek van handhavers. Zo moesten ze het reclamebord op de stoep verwijderen en ook mocht Anton voor de deur geen kaasblokjes uitdelen aan passanten. Ze waren anders gewend in Leeuwarden waar ze tien jaar lang een kaaswinkel hadden.
‘Daar gaat m’n lampie van uit’
Waar hun ergernis ook in zit, is dat ze op zondagochtend niet open mogen vanwege de zondagsrust die soms opduikt in Groningen. Ze hadden hun hoop gevestigd op de nieuwe wind die gaat waaien vanuit het Stadhuis, maar die hoop bleek ijdel. In het coalitieakkoord staat dat bakkers voortaan open mogen op zondagochtend; kaaswinkels niet. „Daar gaat m’n lampie van uit’’, zegt Anton, een geboren Rotterdammer.
Zijn vrouw, cynisch: „Ik vind het vooral verdrietig dat mensen niks op hun brood mogen op zondagochtend.’’
Anton, serieus: „Groningen is gek op toeristen, maar die laten we stikken op zondagochtend. Ik wacht op een gesprek met de gemeente over de zondagochtendopening, waarin ze me hopelijk kunnen uitleggen waarom er wel brood maar geen kaas mag worden verkocht op zondagochtend. Maar dat gesprek wordt na de zomer.’’
Reactie gemeente
Volgens een woordvoerder van de gemeente hebben de handhavers opgetreden om de Algemene Plaatselijke Verordening Groningen (APVG) na te leven, het lokale reglement voor openbare orde, veiligheid en leefbaarheid. „Daarin staat dat bekladden van de openbare ruimte niet mag’’, zegt de woordvoerder. Dat zou betekenen dat stoepkrijt nergens is toegestaan, maar dat weerspreekt de woordvoerder. „Dit was geen stoepkrijt’’, zegt ze. Volgens haar hebben de winkeleigenaren bovendien geen boete gekregen. Dat de gemeente misschien ergernis opwekt door zich met dergelijke kleinigheden bezig te houden, is volgens de woordvoerder de kwestie niet. „We hebben met z’n allen in de APVG afgesproken dat dit niet mag.’’