Jeannette Zondag uit Meppel tijdens de Nijmeegse Vierdaagse vorig jaar. Foto: Eigen foto
Het begon als een impulsieve uitdaging met vier collega’s uit de zorg, dit jaar loopt Jeannette Zondag uit Meppel voor de vijftigste keer de Nijmeegse Vierdaagse.
„Het leek ons destijds leuk om de Vierdaagse te lopen, niet wetende wat we onszelf daarmee zouden aandoen. We kregen regelmatig te horen dat het ons toch nooit zou lukken, en juist dat moet je ons niet zeggen”, zegt Jeanette met een lach.
De inwoner uit Meppel omschrijft haar eerste deelname als een ‘ware beproeving’. „Het was onvergetelijk. We hadden veel meer moeten trainen en betere schoenen moeten kopen. Maar van die ervaring heb ik geleerd: sindsdien train ik intensief en loop ik op goed schoeisel. Goed materiaal, voldoende eten en drinken; dat maakt echt het verschil.”
Tot de coronatijd liep ze vier dagen lang veertig kilometer. Tegenwoordig kiest ze voor de dertig kilometer. „De jaren beginnen te tellen, en daarom past de dertig kilometer mij tegenwoordig beter. Maar de veertig vond ik eigenlijk leuker, vooral door de vroege start om vijf uur. Dan is het nog rustig op de weg.”
Waardevol
Volgens de ervaren wandelaar is geen enkele Vierdaagse hetzelfde: „Elk jaar zijn er fysieke verschillen, je komt weer andere mensen tegen en ook de weersomstandigheden zijn telkens anders. Voor mij voelt iedere Nijmeegse Vierdaagse als een reünie waarbij je oude bekenden tegenkomt. Ik loop alleen, maar toch samen met zo’n 40.000 wandelaars. Het voordeel is dat ik mijn eigen tempo kan bepalen.”
Ze vervolgt: „De sfeer onderweg is altijd prima. Je ziet wel dat iedereen zijn eigen manier heeft om de afstand te overbruggen. De jeugd loopt vaak met muziek in de oordopjes, terwijl ouderen juist meer onderling contact maken. Als je er even doorheen zit, word je geholpen en opgepept; dat is de kracht van de Vierdaagse. Ik zoek onderweg vaak wandelaars op die ongeveer hetzelfde tempo hebben als ik. Daardoor maak je contact met heel uiteenlopende mensen. Sommigen zie je maar een keer, anderen kom je ieder jaar opnieuw tegen. Daardoor is de doelstelling van het wandelevenement voor mij niet alleen het lopen; ook de sociale contacten die je onderweg opdoet, zijn van grote waarde.”
Corona
Niet elk jaar kon ze deelnemen. Tijdens haar zwangerschap moest ze twee edities overslaan. Ook herinnert ze zich de editie die na een dag werd afgelast vanwege extreme hitte, toen wandelaars massaal flauwvielen. En tijdens de coronaperiode ging de Vierdaagse twee jaar niet door.
Of ze volgend jaar weer meedoet, weet ze nog niet. „Zolang ik het leuk vind en mijn gezondheid het toelaat, blijf ik lopen. Misschien volgend jaar wel de eenenvijftigste. Maar eerst gaan we voor de vijftig. Daarna zien we wel weer.”
De Nijmeegse Vierdaagse wordt gehouden van 21 tot en met 24 juli.