Zo gaat het Panattoni-complex er uit zien in Nieuw-Amsterdam op de voormalige vloeivelden van een aardappelmeelfabriek. Het pand wordt omzoomd met boomsingels. Foto: Panattoni
„Onder het mom van werkgelegenheid wordt in Nieuw-Amsterdam zonder schroom een giga loods in het landschap gekwakt”, stelt ‘architectuurwatcher’ Peter Michiel Schaap uit Groningen. Ook PVV en JA21 hekelen de voorspelde banenmotor van het Amerikaanse Panattoni.
Het immense pand van de Amerikaanse vastgoedinvesteerder verrijst op De Tweeling, een bedrijfsterrein aan de snelweg A37. Panattoni wil daar – op de voormalige vloeivelden van Avebe – het grootste pand van Noord-Nederland bouwen, 22 voetbalvelden groot. Het moet maart 2028 klaar zijn. Directeur Jeroen Gerritsen verwacht dat het honderden nieuwe banen oplevert. Om leegstand te voorkomen, begint Panattoni volgens Gerritsen pas met de bouw als een huurder is gevonden.
‘Architectuurwatcher’ Peter Michael Schaap (51) uit Groningen, JA21 in Drenthe en de PVV in Emmen zijn eensgezind kritisch. „De ervaring leert dat dit soort ontwikkelingen vaak helemaal niet tot een giga boost in de werkgelegenheid leidt”, schrijft Schaap op LinkedIn. „Zeker wanneer je het omrekent naar het aantal arbeidsplaatsen per hectare is het nogal een ruimteverspiller.”
Schaap is eigenaar van Complod en directeur-bestuurder van het architectuurcentrum van en voor Groningen. Volgens Schaap ‘kun je beter investeren in nieuwe maakindustrie dan in dozenschuivers.’
Gouden bergen en lege doos
Panattoni mikt volgens directeur Gerritsen in eerste instantie juist op ‘maakindustrie’ en hij hint op productie voor defensie-industrie. Maar e-commerce, de online verkoop van producten, sluit hij niet uit.
Jeroen Gerritsen, algemeen directeur van Panattoni dat het grootste multifunctioneel bedrijfsgebouw van Noord-Nederland bouwt in Nieuw-Amsterdam.
Fotografie: Jean-Pierre Jans
De PVV in de gemeenteraad van Emmen ‘maakt zich grote zorgen’ nadat ze het nieuws uit DVHN vernamen. „Wij zijn er voor de inwoners van Veenoord en Nieuw-Amsterdam, niet voor een Amerikaanse investeerder die ons Drentse landschap wil volbouwen met een gigantische, raamloze doos” , schrijft de PVV aan burgemeester en wethouders. „Deze ‘verdozing’ tast het aanzien van onze dorpen aan, en de geschiedenis leert dat de gouden bergen die daarbij worden beloofd, lang niet altijd werkelijkheid worden.”
De PVV wil onder meer weten of Panattoni’s plan past in het bestemmingsplan en of er nog inspraak is voor omwonenden.
JA21 in Provinciale Staten wil weten of Drenthe zulke bedrijfspanden kan weren en of het Panattoni-plan past in het provinciale beleid voor ruimtelijke ontwikkeling. Ook uit JA21 zorgen over de verkeersdruk en verkeersveiligheid in en rond Nieuw-Amsterdam, ‘zeker gezien de omvang van het gebouw en de mogelijke toename van vrachtverkeer’.
‘Anders naar Duitsland of Denemarken’
Op Facebook reageren lezers van DVHN ook kritisch op het 150.000 m² grote gebouw dat Panattoni wil bouwen. Velen verwijzen naar een recent gebouwd en nog leegstaand distributiecentrum van P3 Logistic Park van 66.000 m², iets verderop langs de A37.
Op Michiel Schaaps Linkedin-post reageert een enkeling wel positief. Zo vindt duurzame energie-ondernemer Jeroen Prummel uit Tynaarlo dat Panattoni’s plan ‘er goed uitziet’. „Als we niet ondernemen en bouwen is er uiteindelijk minder werk en komen deze hubs in Duitsland of Denemarken, zo simpel is het helaas, we zijn een logistiek land.”
‘Zegt iets over potentie voor de regio’
Vastgoedexpert Charles de Preter uit Groningen noemt Panattoni’s megaproject een ‘gewaagde stap’. In de Randstad heb je volgens hem meer zoekvragen voor dit soort locaties dan in het Noorden. „Maar Panattoni kijkt altijd kritisch naar locaties. Als zij ergens kansen zien, zegt dat iets over de potentie van de regio.”
Emmer ondernemer Jaap ten Hoor prijst juist de ‘visie van Panattoni en Jeroen Gerritsen’. „Mooi dat hij als geboren Drent werk naar deze regio brengt!”
Over de in Oranje geboren en getogen Panattoni-directeur Gerritsen meldt Schaap: „Een Drent. Nou, dan moet het wel goed zijn, toch?”
En wat vindt Emmen ervan?
Patrick de Jonge is wethouder Economische Zaken in Emmen. De beoogde locatie is volgens hem ‘beschikbaar gemaakt voor grootschalige ontwikkeling’. „Nu lijkt daar na bijna dertig jaar bedrijvigheid te kunnen komen.” Voor de bouw moeten volgens hem nog verschillende procedures en voorwaarden, zoals vergunningen, worden doorlopen.
„Het gaat eerste instantie niet om alleen een distributiecentrum. Het betreft de voorgenomen ontwikkeling van een multifunctioneel bedrijfsgebouw, die flexibel ingericht kan worden. Het biedt kansen voor (grootschalige) bedrijvigheid, waaronder productie en logistieke activiteiten. Voor wat betreft werkgelegenheid zal dit mede afhankelijk zijn van de partij(en) die in het pand komen.”
Hoe is het met Panattoni in Heerlen?
Panattoni bouwde in Heerlen een distributiecentrum voor JD Sports, dat het werk uitbesteedde aan GXO Logistics. De gemeente Heerlen was drie jaar geleden trots op de komst van het Britse sportmerk. Heerlen rekent erop dat dit ‘op termijn 1500 banen’ oplevert. Het pand in Heerlen met de helft van de omvang van ‘Nieuw-Amsterdam’ is eind 2024 geopend. Er werken nu, anderhalf jaar later, volgens GXO-locatiemanager Rogier Put in het gebouw al zo’n 625 mensen. „Dit gaat naar verwachting in oktober verder oplopen.” Momenteel heeft GXO zo’n 20 vacatures openstaan, vooral leidinggevenden, administratieve krachten en ICT’ers.