De panden aan de Gelkingestraat 6 en 8 worden volgens de eigenaar binnenkort opgeknapt. Foto: Corné Sparidaens
De verpauperde panden aan de Gelkingestraat, net om de hoek van de Grote Markt in Groningen, worden na jaren eindelijk aangepakt. Dat is al vaker beloofd, maar nu is het echt zo, zegt pandeigenaar Edward Wielens.
Het is menig Stadjer een doorn in het oog: de armoedige staat van de panden aan de Gelkingestraat 6 en 8. Met dichtgeplakte ramen, afgebrokkelde tegels en een stalen constructie waar je U tegen zegt om alles in het lood te houden is het geen visitekaartje voor de stad.
De staat van de panden is voor GroenLinks-raadslid Benni Leemhuis reden om bij het stadsbestuur aan de bel te trekken. Hij vindt de Gelkingestraat er „versleten en aftands” uitzien en wat betreft de nummers 6 en 8 spreekt hij zelfs over een „wantoestand” door de bouwvallige staat.
‘Er gebeurt nooit wat’
„Ik hoor al jaren: het gaat bijna beginnen, maar er gebeurt nooit wat”, spreekt hij zijn ongenoegen uit over de pandeigenaar. Leemhuis vindt dat de staat van de panden en de stalen constructie langs de gevel de indruk wekt dat de boel op instorten staat. Hij plaatst daarom vraagtekens bij de veiligheid van het pand.
„Ik vind dat ze moeten worden aangesproken op hun gedrag. Dit duurt al minstens acht jaar. Het zijn nota bene een Rijksmonument en een gemeentelijk monument. Er moet nu maar eens duidelijkheid komen.”
Het aangezicht van de panden is veel Stadjers een doorn in het oog. Foto: Corné Sparidaens
‘Beginnen in oktober’
Die duidelijkheid denkt pandeigenaar Edward Wielens het GroenLinks-raadslid nu te kunnen geven. „De aannemer is geselecteerd en die is begonnen met de voorbereidende werkzaamheden en de vergunning is onherroepelijk”, legt hij uit. „We verwachten dat de werkzaamheden in oktober kunnen beginnen.”
Wielens erkent dat het jarenlang heeft geduurd, maar legt daarvoor de bal ook bij de gemeente Groningen en monumentenzorg. „Wij konden ook niet altijd sneller, want iedereen vindt er wat van”, vertelt hij. „En terecht hoor, want dit is een van de oudste stukjes stad. Maar wij hebben daarom behoorlijk wat aanvullende stukken moeten aanleveren. Nu is iedereen tevreden en kunnen we beginnen.”
Volgens Wielens zijn er geen zorgen over de veiligheid op dit moment. Voor de toekomst wordt wel de constructie aan de binnenkant van het gebouw versterkt. Daar is nu nog de stalen constructie voor nodig. „En het aangezicht wordt hersteld.”
Het verhaal van Wielens klinkt Leemhuis bekend in de oren. Hij is daarom wat terughoudend. „Eerst zien, dan geloven”, reageert hij. „We hebben dit al vaker gehoord. Als het waar is, dan is het natuurlijk hartstikke goed nieuws. Maar ik moet het eerst nog maar zien.”