Het nieuw geïnstalleerde college van Pekela: vlnr Arthur van Dooren (Pekelder PVV), Ellen van Klaveren (SP), Eddie Jonker (CDA) en burgemeester Jaap Kuin. Foto: DVHN
Als de SP in Pekela weigert uit de coalitie met de PVV te stappen in Pekela, moet het landelijk partijbestuur optreden.
Dat is de strekking van een van de moties die afdelingen uit het hele land zaterdag indienen tijdens de SP-partijraad in Amersfoort. De partijafdeling Eemsdelta behoort tot de mede-indieners.
In hele land zwaar omstreden binnen SP
De samenwerking met de PVV van Geert Wilders is binnen de partij alom zwaar omstreden, zegt afdelingsvoorzitter Fenna Feenstra van de SP Eemsdelta. Haar afdeling komt zaterdag samen met afdelingen uit onder meer Zwolle en Gouda met moties om de coalitie in Pekela zo snel mogelijk te beëindigen.
„Wij zijn een partij die mensen probeert te verénigen, tegen de macht van het kapitaal en tegen het afbraakbeleid van dit kabinet”, verklaart voorzitter Feenstra, tevens lid van de Groninger Staten, het initiatief van haar afdeling op de partijraad in het landelijke partijbureau in Amersfoort.
„Als je dan gaat samenwerken met een beweging die mensen tegen elkaar opzet en uitspeelt en alle maatschappelijke problemen afwentelt op buitenlanders dan staat dat haaks op onze kernwaarden van solidariteit, menselijke waardigheid en gelijkwaardigheid.”
Afsplitsing geen breuk met gedachtengoed
De Pekelder PVV mag zich dan formeel hebben afgescheiden van Wilders partij om de weg te bereiden naar het woensdag geïnstalleerde college met SP en CDA, maar daarmee heeft de partij niet gebroken met het gedachtengoed van haar politieke aanvoerder, vindt Feenstra.
„Door samen te werken met zo’n partij overschrijden we een morele grens”, stelt Feenstra. „Je geeft een signaal af dat de verdeel en heers- en zondebokpolitiek van Wilders oké is. En dat is het niet, dat zou voor iedere SP’er logisch moeten zijn. We mogen er niet aan mee werken om dat te normaliseren. Dit gaat lijnrecht in tegen alles waar wij voor staan.”
Binnen de SP is de afgelopen weken vergeefs geprobeerd de Pekelder partijgenoten te weerhouden van een coalitie met de PVV, zegt de Groningse afdelingsvoorzitter en Statenlid. „Dit is in het hele land een debat binnen de partij. Overal worden partijgenoten hierop aangesproken.”
Pekelder veteraan breekt met partij
Ook in Pekela zelf leidde de coalitievorming tot fel debat tussen SP’ers. Voor veteraan en oud-wethouder Hennie Hemmes was de kwestie aanleiding om alle banden met de SP in Pekela te verbreken. „Ik wil er niets meer mee te maken hebben”, verklaarde hij in DVHN.
Zaterdag worden tenminste twee moties in stemming gebracht om alsnog een eind te maken aan de coalitie. De ene doet een dringende oproep op de Pekelder partijgenoten om uit het college te stappen. De tweede gaat een stap verder en draagt het landelijk bestuur op om op grond van de partijstatuten op te treden tegen de afdeling Pekela als die weigert de samenwerking te beëindigen.
Feenstra verwacht een ‘pittige discussie’ in Amersfoort. „Dit leeft enorm in de SP. We hopen natuurlijk dat Pekela zelf zijn conclusies trekt als ze de stemming in de partijraad hoort. Maar als dat niet gebeurt moet het bestuur ingrijpen. Wat zijn onze kernwaarden nog waard als we hier mee in zee gaan?”
N.B. In dit verhaal werd eerst geschreven dat Hennie Hemmes zijn lidmaatschap van de SP heeft opgezegd. Dit is niet juist. Hennie Hemmes geeft aan dat hij elke verbinding met de SP Pekela verbreekt, maar verder lid blijft.