Koning Willem-Alexander, hier op de tribune met koningin Máxima bij de Olympische Winterspelen in Milaan, bezoekt op 12 maart het Shakespearetheater in Diever. Foto: ANP/Robin van Lonkhuijsen
Koning Willem-Alexander bezoekt op 12 maart Diever. Hij woont ‘s avonds de jubileumvoorstelling ‘De Sterke Wil’ van het Shakespearetheater in Diever bij.
De toneelvereniging in Diever viert dit jaar haar 80-jarig bestaan. Speciaal daarvoor schreef Jan Veldman het toneelstuk De Sterke Wil, een Shakespeareaanse komedie die zich afspeelt achter de schermen van een Brits toneelgezelschap rondom William Shakespeare.
Op vrijdag 7 maart gaat het stuk in première in het Globetheater, waar sinds de bouw ervan in 2017 de wintervoorstellingen in Diever plaatsvinden. Koning Willem-Alexander bezoekt de uitvoering op donderdag 12 maart en spreekt met acteurs, het artistieke team en vrijwilligers. Koningin Máxima komt niet mee.
In 1953 kwam koningin Juliana
De toneelvereniging in Diever ontving in zijn roemrijke geschiedenis regelmatig koninklijk bezoek. Zo kwam in 1953 koningin Juliana kijken bij de zomervoorstelling Eind Goed, Al Goed in het openluchttheater in de bossen bij Diever. Twee jaar later bezochten de prinsessen Beatrix en Irene Midzomernachtdroom.
In de loop der jaren zouden nog veel meer bezoekjes volgen. Om er een paar te noemen: koningin Juliana kwam in 1961 opnieuw (ze zag toen Leer om Leer) en koningin Beatrix woonde in 2005 Driekoningenavond bij. Het laatste bezoek van een lid van het koninklijk huis was in 2021, toen prinses Beatrix bij het 75-jarig bestaan Macbeth + Comedy of Errors bijwoonde.
Ook voor Willem-Alexander is het niet zijn eerste keer ‘Diever’. In 2013 speelden leden van de toneelvereniging op de Brink in Dwingeloo een 10 minutenversie van Midzomernachtdroom voor de koning en koningin Máxima, ter gelegenheid van de kennismakingstoer van het koninklijk paar door Nederland.