Een verkoopbord aan de gevel van een woning. Foto: Guus Schoonewille
De huizenprijzen blijven maar verder stijgen. Er valt niet tegenop te bouwen. Het leidt tot een riskante bubbel en maakt wonen te duur.
Een bouwval aan de Korenstraat in Groningen die een jaar geleden voor 201.000 euro is aangekocht door een investeerder staat nu voor het dubbele te koop. Het is niet eens ondenkbeeldig dat die prijs nog geboden wordt ook.
Het wordt steeds gekker op de huizenmarkt in Nederland. De prijzen van woningen zijn met 11,2 procent gestegen in een jaar tijd, blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. Ook in Groningen en Drenthe rijzen de prijzen de pan uit. Voor kleine eengezinswoningen wordt zomaar tienduizenden euro’s boven de vraagprijs geboden.
Het is natuurlijk prettig voor mensen die al een huis hebben en dat kunnen verkopen. Die worden slapend rijk. Beleggers en mensen met een tweede of derde huis zien ook dollartekens in hun ogen. Maar voor starters en mensen met een normaal inkomen die bijvoorbeeld een kind krijgen, is het natuurlijk een drama.
Het is voor de economie op de wat langere termijn ook niet gezond. Investeren in aandelen en bedrijven levert minder op dan je geld in vastgoed steken. De kans bestaat ook dat er een steeds grotere huizenbubbel ontstaat die een keer als een ballon kan knappen.
Het huidige kabinet maakt het misschien nog wel erger door de overdrachtsbelasting voor beleggers te verlagen. Daar staat wel tegenover dat de renteaftrek langzaam maar zeker verder verlaagd wordt. En er worden maatregelen genomen om tweede huizen meer te belasten. Maar het is de vraag of dat voldoende is.
Als je het mensen individueel vraagt, vinden ze het duurder maken van hypotheken niet prettig. Iedereen wil zo goedkoop mogelijk kunnen lenen. Maar voor de samenleving als geheel is het niet gezond dat lenen voor een huis financieel zo aantrekkelijk is.
Dit kabinet belooft net als het vorige kabinet jaarlijks honderdduizend woningen te bouwen. Dat lukte de vorige minister Hugo de Jonge niet en het wordt nog spannend of de nieuwe minister Mona Keyzer er wel in gaat slagen. Woningbouw is duur, er zijn in Nederland niet heel veel locaties en er is een tekort aan personeel en bouwmateriaal.
Maar ook al lukt het wel zo veel te bouwen, dan nog is het niet genoeg om de prijsstijging te temperen.