In de populaire Schildersbuurt in Groningen is veel vraag naar woningen. Foto: Nienke Maat
Op de overspannen woningmarkt manifesteren zich nieuwe vastgoedcowboys, die een verdienmodel maken van het op- én verkopen van huizen. De woningen worden opgeknapt en voor flink veel geld doorverkocht.
Een vrouw die met haar zoontje een fraai appartement bewoont in de gewilde Schildersbuurt in Groningen vond onlangs een ongefrankeerde brief op haar mat. ‘Ter attentie van de eigenaar van’, luidde de aanhef, gevolgd door het adres waar ze woont. ‘Via deze brief maken wij graag onze interesse kenbaar in de aankoop van uw huis.’
Ze is niet de enige die anoniem is aangeschreven met de vraag of ze haar huis wil verkopen. Het is ook niet de eerste keer dat zoiets gebeurt. In het verleden waren het vaak lokale makelaars die bewoners in populaire woonbuurten aanschreven. Die hebben meestal flinke aantallen woningzoekenden in portefeuille en zijn in een krappe woningmarkt op zoek naar negotie.
‘Dit is goed voor de leefbaarheid van uw buurt’
De nieuwe vastgoedcowboys opereren niet als makelaars, maar als opkopers. De brief die werd bezorgd in de Schildersbuurt is afkomstig van een club onder de naam Nationale Huizenmaatschappij (NHM). Deze is gevestigd in Amsterdam. Een ander bedrijf dat aan de weg timmert is Sons Real Estate uit Den Haag. Het werkveld van beide bedrijven is heel Nederland.
In de brief legt NHM uit wat haar doel is. ‘Wij kopen huizen, daarna verduurzamen en renoveren we de huizen om ze vervolgens aan te bieden aan één van onze klanten, veelal particulieren op de huizenmarkt die op zoek zijn naar instapklare en duurzame woningen.’ Niet het eigen winstoogmerk wordt benadrukt, maar de gunstige effecten op de buurt. ‘Op deze manier zorgen we ervoor dat uw buurt genoeg kwalitatieve en energiezuinige woningen behoudt, dit is goed voor de leefbaarheid van uw buurt.’
NHM draait er niet omheen waarom ze dit initiatief in de markt hebben gezet. ‘De huizen die we kopen gaan wij niet verhuren, hierdoor valt het buiten de opkoopbescherming.’
‘Ze zullen nooit de hoofdprijs betalen’
Die opkoopbescherming mogen gemeenten sinds 2022 invoeren. Een flink aantal doet dat ook voor bepaalde wijken. Verkochte woningen die onder een opkoopbescherming vallen, mogen de eerste vier of vijf jaar na aankoop niet worden verhuurd. Deze wet moet het fenomeen buy to let tegengaan. Veel kleine en grote beleggers kochten de afgelopen jaren huizen om te verhuren.
Door woningen op te kopen en door te verkopen hebben vastgoedbedrijven een nieuw verdienmodel ontdekt. Dat gebeurde al veel langer op lokaal niveau, maar nu dus ook op landelijke schaal door grote partijen.
„Ze zullen nooit de hoofdprijs betalen”, reageert Gerben Zandbergen, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) afdeling Drenthe. Ze zijn een overdrachtsbelasting verschuldigd van 10,4 procent, ze moeten het huis opknappen en ook nog winst maken. „De marges zullen heel dun zijn.”
‘De meeste verkopers willen de hoogste prijs voor hun woning’
Het kan een uitkomst zijn voor mensen die snel van hun huis af moeten, bijvoorbeeld bij overlijden van hun partner, echtscheiding of emigratie. Maar tegenwoordig gaat alles al snel, zegt Zandbergen. „Als je naar een makelaar gaat, heb je je huis binnen een maand verkocht.”
Dat bedrijven wervingsbrieven verspreiden, noemt Zandbergen ‘schieten met hagel’. Er zullen misschien een paar toehappen, maar veel zullen het er niet zijn. „Ervaring leert dat de meeste verkopers de hoogste prijs willen voor hun woning. Dat kunnen dergelijke partijen nooit bieden.”