Een explosie blaast de achterdeur uit de scharnieren, waarna een deel van de woning in brand vliegt. Dat gebeurde afgelopen nacht aan de Onno van Ewsumlaan in Middelstum. Buurman Steven schrok wakker en schoot te hulp.
Na een harde knal schiet Steven (29) recht overeind in zijn bed. Er klinkt een schreeuw van de achterbuurvrouw die hem in paniek roept. Steven twijfelt geen seconde en rent zijn schuurtje in om de tuinslang te pakken. Hij spoedt zich naar het twee meter hoge hek bij de brandende woning, blijft erachter staan en richt de slang met stromend water op de vlammen. Totdat de brandweer komt om het werk over te nemen.
„Het had veel erger kunnen aflopen”, zegt Steven de volgende ochtend.
De schade bleef beperkt tot de keuken en berging van de middelste woning van een drie-onder-een-kapwoning. Alle vier bewoners en ook de vier huisdieren van de drie woningen kwamen met de schrik vrij. Ze werden alleen even door ambulancepersoneel onderzocht vanwege rookinhalatie.
De woning in Middelstum een dag na de brand. Foto: DVHN
‘Vlammen en sneeuw’
„Mijn vriend opende vlak na de knal de jaloezieën en zag alleen maar vlammen”, zegt Janet (59), bewoner van de meest rechtse woning. Beide buren willen niet met hun achternaam in de krant. „Het was zo’n bizar beeld, die vlammen en tegelijkertijd zoveel sneeuw en rook”, zegt ze.
De ochtend erna is er aan de voorkant van het huis niet veel te zien van de brand. Er hangt iets van een rooklucht en in de voortuin liggen isolatieplaten, bedekt met een laagje sneeuw. Dat is alles. Aan de achterkant is het een ander verhaal. Het dak is zwartgeblakerd en flink beschadigd en houten platen bedekken de ramen en achterdeur.
De woningen zijn voorlopig onbewoonbaar verklaard, meldt woningstichting Wierden en Borgen. Het is onduidelijk wanneer de bewoners kunnen terugkeren naar hun huis.Janet en haarvriend konden na de brand blijven slapen bij de overburen. „Al de hele dag krijg ik appjes van mensen uit het dorp die vragen hoe het gaat en of ze iets voor ons kunnen doen”, zegt Janet. De andere bewoners konden terecht bij familie.
‘Accu aan de lader’
Maar hoe kon dit nou gebeuren? Steven weet het bijna zeker. „De bewoner was de accu van zijn elektrische scooter aan het opladen. Het moet kortsluiting zijn geweest”, zegt hij. ,,Dat leek ook de oorzaak volgens de brandweer”.
Voor het einde van de dag wordt geregeld dat de bewoners weer een dak boven hun hoofd hebben, meldt woningstichting Wierden en Borgen. „Het belangrijkste is dat de bewoners ongedeerd zijn”, zegt een woordvoerder van de stichting.