De graafwerkzaamheden die deze week zijn gestart op het terrein van de voormalige KPN-locatie aan de Weerddwarsstraat, waar in februari/maart de bouw van twee appartementencomplexen begint, zorgen volgens omwonenden voor overlast. Deze week zijn meerdere trillingen gevoeld en bij twee woningen aan de Weerdstraat is al schade opgetreden.
„Ik dacht: wat gebeurt hier nu?”, begint de 62-jarige bewoner van de Weerdstraat, die dinsdagmiddag raar opkijkt wanneer hij trillingen in zijn woning voelt. „Ik liep snel naar de wasmachine om te kijken of die het was, maar dat bleek niet zo te zijn. De trillingen hielden niet op.”
Hij maakt zich zorgen en vraagt aan de buren of zij de trillingen ook voelen. „Ook zij voelden het en zagen de kopjes gewoon trillen op tafel. En dan overdrijf ik echt niet hoor”, zegt de bewoner. Hij besluit uiteindelijk verhaal te halen bij de projectleider op het bouwterrein. Daar blijkt dat ze onverwachts op een kelder zijn gestuit.
„De projectleider zat in de bouwkeet en terwijl ik hem aansprak, voelden wij het gewoon weer trillen. Maar dat was volgens de projectleider blijkbaar heel gewoon. Hij zei: ‘Ja, ja, wij werken gewoon binnen de marges van de toegestane hoogte van de trillingen en we moeten maar door de zure appel heen bijten’. Ik wist niet wat ik hoorde”, zegt de omwonende. „Tijdens een informatiebijeenkomst drie weken geleden werd ons beloofd dat er tijdens de werkzaamheden geen trillingen zouden ontstaan, ongelofelijk.”
Hij vervolgt: „Moet je je eens voorstellen wat er gebeurt als ze nog verder gaan graven. Er zijn vooraf trillingsmeters neergezet. Ik heb gevraagd om een uitdraai van de metingen, maar die krijgen wij niet. De metingen gebeuren via een onafhankelijk bedrijf. Als de metingen buiten de marges gaan, krijgt de aannemer (Koopmans Bouw b.v.)een telefoontje. Maar dat hebben ze waarschijnlijk dus niet gehad. Hoe ver moet het dan gaan? Dan zegt de projectleider ook nog: ‘Wij willen graag een goede buur zijn’. Ik dacht: alsjeblieft zeg! Ik moest bijna overgeven toen ik dat hoorde. Er wordt totaal niet naar ons geluisterd.”
Scheuren
De 62-jarige bewoner besluit het er niet bij te laten en heeft direct na de trillingen een nulmeting laten uitvoeren door een extern bureau. Waar er voorheen nog twee kleine scheurtjes in de muur zaten, zijn dat nu grote scheuren geworden na de trillingen van deze week. „De scheuren zijn echt duidelijk zichtbaar geworden, dat was een aantal dagen geleden nog niet zo. Voor de expert die de nulmeting verrichtte was het ook direct duidelijk dat de scheuren ‘vers’ waren. Ik woon hier nu bijna twee jaar en heb een ton euro in de verbouwing van mijn woning gestoken, en dan gebeurt er dit. Dit is echt frustrerend. Maar wat overheerst, is het gevoel van onmacht”, legt de bewoner uit.
Ook de 33-jarige Amber, die in de Weerdstraat woont, vertelt dat een klein scheurtje in haar muur sinds de trillingen van deze week aanzienlijk groter is geworden: „De trillingen voel ik hier gewoon in huis. Ik wist niet wat ik meemaakte toen ik het voor het eerst voelde; een apart gevoel. Pas later op de avond zag ik dat een klein scheurtje in de muur nog groter was geworden. Ik heb er inmiddels maar heel veel foto’s van gemaakt, zodat ik in ieder geval bewijs heb als het nog groter wordt. Dit kan toch niet? Ik ben dan ook van plan om contact op te nemen met de projectontwikkelaar en aannemer, daar heb ik tot nu toe nog geen tijd voor gehad. Maar ik ga dus zeker actie ondernemen.”
Risico
Voor de start van de werkzaamheden is er een risico-inventarisatie gemaakt van eventuele schade aan woningen door de werkzaamheden. Daarin zijn alleen de woningen met de even nummers van de Weerdstraat opgenomen, en niet de oneven nummers. Die vallen volgens de aannemer niet in het risicogebied. Iets waar de omwonenden zich niet in kunnen vinden: „Het is toch absurd dat wij niet zijn meegenomen. Ons huis komt uit 1924 en de muren en het fundament zijn van kalk en dus heel kwetsbaar. Dan kunnen ze van tevoren toch wel bedenken dat onze huizen ook in het risicogebied vallen”, zegt de 62-jarige bewoner. „De expert die bij ons een nulmeting heeft verricht, zegt ook dat trillingen bij aangrenzende woningen soms niet zijn te voelen, maar dat het drie straten verderop wel kan voorkomen. Dus hoe kan het dat wij niet onder het risicogebied vallen? Dat kan toch niet.”
Naast de trillingen, die nu al drie middagen achtereen aanhouden, stuit het de bewoners tegen de borst dat de ontwikkelaar en aannemer zich niet aan de gestelde regels houden: „Er zou op het bouwterrein gewerkt worden van 07.00 tot 16.00 uur. Dat staat zwart op wit; daar hebben wij als buurt allemaal een brief over ontvangen. Daarin staat ook dat ze zo min mogelijk overlast willen veroorzaken tijdens de werkzaamheden. Beide niet geslaagd. Er wordt nu al regelmatig de tijd overschreden. Af en toe kan dat gebeuren natuurlijk. Maar overleg dat dan met de buurt, houd ons op de hoogte. De bewoners worden gewoon nergens bij betrokken. En zo min mogelijk overlast? Nou, ze zijn nog maar net begonnen en het is nu al raak. Dat belooft wat voor de toekomst: de bouw is nog niet eens gestart”, zegt de bewoner beduusd.
Een aantal bewoners heeft ondertussen een brief gestuurd naar de projectontwikkelaar en de aannemer over de situatie, waarin zij hun zorgen en frustraties uiteenzetten. ‘Wij maken ons zeer ongerust over de werkzaamheden in de toekomst en ook de consequenties die dit heeft voor onze (historische) woningen. We constateren dat bestaande scheuren zijn verergerd. U heeft tot op heden geen foto’s gemaakt van de binnen- en buitenkant van onze woningen. Het is belangrijk dat dat wel gaat gebeuren. Tevens zijn we zeer benieuwd naar de kracht van de trillingen van deze week. Voordat er verder gewerkt gaat worden willen we uitgebreid op de hoogte worden gebracht van wat nu het nieuwe plan is en de mogelijkheid krijgen om daarop te reageren. We willen van u de garantie dat er geen trillingen en daardoor scheuren meer ontstaan’, schrijft de buurt.
Tot op heden hebben de aannemer en de projectontwikkelaar nog niet gereageerd.