Wilhelmina Ziekenhuis Assen klaar voor bloedhitte tijdens drukste weekend van het jaar. Harry Tielman
De spoedeisende hulp van het Wilhelmina Ziekenhuis in Assen is klaar voor een gierend druk TT-weekend, maar hoopt dat mensen vooral op zichzelf en elkaar letten, in de bloedhitte langs de baan en in de stad.
„Het wordt behoorlijk warm”, zegt Harm-Jan Horstra, leidinggevende van de spoedpost van het Asser ziekenhuis, met gevoel voor understatement.
Zijn team van artsen en verpleegkundigen staat aan de vooravond van de jaarlijkse druktepiek, met de tienduizenden bezoekers op het TT-circuit en de festiviteiten in het centrum van Assen. Tel daar de voorspelde temperaturen van zo’n 35 graden bij op en je hebt een ‘ideale’ mix voor ongelukken of oververhitting. Zou je zeggen.
„Maar we zien ook dat mensen met zulke hitte wat rustiger en terughoudender zijn”, vertelt Horstra. „Hoe dan ook zijn we er klaar voor. We hebben extra personeel in het weekend en kunnen ook binnen de muren van het ziekenhuis opschalen. Op het TT-weekend zijn we elk jaar goed voorbereid.”
‘Medical cars’ op de gangen van het WZA
De spoedafdeling van het WZA is als gebruikelijk omgetoverd tot TT-post. Zo rollen er geen behandelkarretjes voorbij op de gangen, maar ‘medical cars’. De ziekenzalen hebben befaamde motorsportnummers, zoals de 46 van lokale raceheld Valentino Rossi. Het personeel loopt in speciale shirts.
„De sfeer is altijd goed”, vindt SEH-arts Anneke Blom. „We moeten alle zeilen bijzetten, maar we zeggen weleens dat het TT-feestje bij ons gewoon doorgaat.”
‘Ik heb weleens iemand vaker in één weekend gezien’
Op ‘de spoed’ komt in het drukste weekend van het jaar zo’n beetje alles voorbij. Blom: „Coureurs van het circuit die hard zijn gevallen komen bij ons, maar ook de verzwikte enkels en ‘intoxicaties’ van feestgangers in de nacht.”
Horstra: „We hebben zelfs weleens iemand vaker in één weekend gezien. Die had het wel heel bont gemaakt. Ondanks alle letsels maken we veel lol met alle patiënten.”
De fikse warmte leidt hopelijk niet tot taferelen zoals pas bij de Marathon van Groningen: toen vielen in korte tijd lopers bij bosjes uit, waardoor het de hulpdiensten over de schoenen liep. „Hier staan of zitten de meeste mensen langs de baan of op de tribune. De situatie in Groningen was heel anders.”
Daarnaast werkt het WZA goed samen met de EHBO-posten en andere hulpverleners op het circuit of in de stad. „Ook rijdt er een zorgprofessional van ons mee in de stad om al snel te kunnen inschatten of iemand echt naar ‘ons’ toe moet of niet”, zegt Horstra. „Alles verloopt over het algemeen soepel. Ik ben best trots op hoe we het met elkaar regelen hier.”
Een TT zonder alcohol?
Onlangs greep de Franse regering in vanwege extreme warmte in dat land: festival Fête de la Musique mocht geen alcohol meer schenken, omdat het in combinatie met de hitte te gevaarlijk zou worden. Hoe ziet het WZA dat? „Wij zullen nooit zeggen: drink maximaal vijf of tien glazen” stelt arts Blom. „Geen alcohol is altijd verstandiger.” Horstra: „Maar we snappen ook dat het erbij hoort.”
„We moeten vooral een beroep doen op elkaar”, vindt Blom. „Hou jezelf en anderen in de gaten dit weekend. Wordt iemand bleek en erg zweterig, zorg dat diegene zo snel mogelijk afkoelt. Raakt iemand verward dan is er waarschijnlijk iets aan de hand. Denk steeds na: waar doe ik verstandig aan?”
Tips tegen de warmte
Ja, het wordt heet. Maar wat kun je als TT-ganger het beste doen om niet van je stokje te gaan? „Zoek de schaduw op en blijf altijd water drinken”, legt Harm-Jan Horstra uit. „Paraplu’s en parasols mogen dit jaar mee naar de baan: maak daar gebruik van. En achter de tribunes zit je vaak beschut, daar kun je je voordeel mee doen.”
Eén glas bier of wijn zorgt niet meteen voor hitteverschijnselen. SEH-arts Anneke Blom: „Maar bij dronkenschap raken mensen het besef weleens kwijt om ook tussendoor wat anders te drinken. Dan raak je in de gevarenzone. Een heatstroke ligt dan op de loer.”
Eet vooral hartig. Blom: „Niet alleen maar zoetigheid. Het gaat er vooral om dat je zouten binnenkrijgt; zo hou je vocht vast.”
En probeer ondanks de hitte toch een beetje te bewegen. „Het houdt je bloed in beweging en als je de hele dag stilstaat zakt je bloed je letterlijk in de benen. Af en toe wat stappen maken is zeker goed.”