Een woning in Overschild die gesloopt moet worden als gevolg van de gaswinning. Foto: Kees van de Veen
De versterking van huizen in Groningen duurt in het huidige tempo nog tot 2034, concludeert het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM). Het oorspronkelijke doel van 2028 raakt steeds verder uit beeld.
SodM waarschuwt in een maandag verschenen rapport voor de vertraging in de versterkingsoperatie in Groningen. Het aantal opgeleverde versterkte of nieuwbouwwoningen bleef afgelopen jaar al steken op 1223 in plaats van de geplande 1400. De Nationaal Coördinator Groningen (NCG) had bij aanvang van het jaar een nog groter aantal gepland, maar stelde dat gedurende het jaar naar beneden bij.
Nog 10.000 te gaan
Oorspronkelijk was de doelstelling van het kabinet om de versterkingsopgave in 2028 klaar te hebben. NCG-directeur Marieke Ferwerda twijfelde eerder dit jaar al aan de kans dat dit zou lukken. Zij dacht toen al dat het minstens tot 2031 of 2032 zal gaan duren tot de versterkingsoperatie is afgerond..
Tot en met 2024 heeft de NCG 5.687 woningen versterkt, er moeten nog 10.000 tot 11.000 woningen worden gedaan. De trage voortgang is voor Groningen een hard gelag, erkent SodM: ‘In het belang van de fysieke en mentale gezondheid van de mensen in Groningen moet de versterkingsopgave snel worden afgerond.’
Kans op zware beving neemt af
Positief is wel dat volgens SodM de kans op zwaardere bevingen verder is afgenomen. Zo is de kans op een beving met een magnitude van 4,0 of hoger 1 procent. Vóór 2018 was dat nog 5,5 procent.