Erik Nevland in 2024 voor de poort van het Oosterpark, maar wel op Corpus den Hoorn. Foto: DVHN
Bij FC Groningen mocht hij vertrekken. Maar in Stavanger denkt Erik Nevland heel anders over Romano Postema, die dezer dagen in Noorwegen is om zich medisch te laten keuren en zijn handtekening te zetten onder een contract dat hem voor 4,5 jaar bindt aan Viking FK. Sterker: de Champions League lonkt voor de Stadjer.
Nevland (48), tussen 2004 en 2008 uitgegroeid tot absolute publiekslieveling bij FC Groningen, beleefde een bijzonder jaar. Zijn Viking FK, waar hij ooit als profvoetballer begon en waar hij sinds 2021 technisch directeur is, werd in december vorig jaar kampioen van Noorwegen. Voor het eerst sinds 1991 en met één schamel puntje voorsprong op Bodø/Glimt, de Noorse stuntploeg van afgelopen seizoen in de Champions League.
Kampioen voor het eerst in 34 jaar
„Dat kampioenschap van ons is hier wel met gejuich ontvangen”, zegt de Noor onderkoeld. „Het zorgde voor heel veel enthousiasme in de stad en rondom de club.”
Stavanger, met een kleine 150.000 inwoners en een stadion met plek voor 16.000 man, kan een beetje gelden als de kleine versie van Groningen en Viking FK is dan de FC. In Stavanger worden successen, net als in Groningen, uitgebreid gevierd. Het kampioenschap ook, zegt Nevland. „Misschien was die titel inderdaad voor ons wel een beetje vergelijkbaar met de KNVB-beker die FC Groningen in 2015 pakte. Dat maakte ook veel los toen. Hier was iedereen ook ontzettend blij.”
Kwalificatie Champions League
En als landskampioen is Viking Fotballklubb, dat halverwege het huidige seizoen in de Eliteserien ook bovenaan staat, in elk geval verzekerd van de poulefase van de Europa League en mag de club zelfs een gooi doen naar de poulefase van de Champions League.
Een bekend beeld van afgelopen seizoen: Romano Postema juicht na een van de liefst 24 goals. Foto: Pro Shots/George Deswijzen
En bij die missie kan Nevland de Groninger Postema uitstekend gebruiken, zegt hij. „Romano is een heel goede voetballer en bovendien een heel goeie jongen. Ik denk dat hij in onze speelstijl heel goed kan passen. Wij spelen agressief en zetten hoog druk en dat willen we ook doen in de kwalificatieronden voor de Champions League. Daar hebben we de juiste spelers voor nodig en Romano is daar voor ons een belangrijke aanvaller in.”
‘Wel eredivisieniveau’
Ja, Nevland weet ervan, van de kritiek van veel zelfbenoemde kenners op de man die met vlag en wimpel en met 24 treffers namens FC Emmen topscorer werd van de Keuken Kampioen Divisie: dat zou zijn niveau zijn, de eredivisie zou te hoog gegrepen zijn voor hem.
„Ik denk”, zegt Nevland resoluut, „dat Romano wel degelijk het niveau heeft om in de eredivisie te kunnen voetballen. Hij is een doelpuntenmaker en dat kan hij overal, daar ben ik van overtuigd. Zeker hier. Wij zijn een team dat heel veel kansen creëert en in dat strijdplan past Romano uitstekend. Hij gaat ze afmaken.”
Bovendien, zegt Nevland, Postema is met zijn nuchterheid ook nog eens prima geschikt voor het Noorse voetbal. „Hij is een harde werker, blijft altijd gaan. In de zestienmeter is hij goed, hij kan goed passen, ziet het spel en staat bijna altijd op de goede plek.”
‘Hij lijkt wel een beetje op mij’
Of hij daarmee ook zichzelf herkent in de Stadjer die zo graag wilde doorbreken bij de FC? Volmondig: „Ja”, zegt Nevland. „Natuurlijk is hij net als ik een spits. Maar ik denk dat zijn karakter ook op dat van mij lijkt: rustig, maar ook stevig in het veld. We zien hem als een heel belangrijke speler. En bovendien heel nuchter. Postema is een jongen die ze hier wel kunnen waarderen.”
Op 12 juli herstart de Eliteserien, maar de uitwedstrijd bij Sarpsborg 08 komt volgens Nevland nog net te vroeg voor Postema. „18 juli, als we thuis spelen tegen Sandefjord, dan verwacht ik dat Romano voor het eerst in actie komt voor ons.”