GIJS-speler Carsten Smit gaat er met de puck vandoor. Foto: Peter Wassing
De arbiter van de Nederlandse IJshockeybond (NIJB) heeft GIJS Groningen in het ongelijk gesteld en daarmee lijken de play-offs van de baan voor de Groninger ijshockeyers. Maar GIJS beraadt zich op een gang naar de civiele rechter.
De NIJB bracht GIJS al vroeg in het seizoen drie punten in mindering, doordat in de thuiswedstrijd tegen Yeti’s Breda, door GIJS op 21 oktober eenvoudig met 4-0 gewonnen, een speler op de bank zat die daar volgens de reglementen van de bond niet had mogen zitten.
Tegenstander Yeti’s Breda meldde dat bij de bond en zei daarbij dat die speler, Nash Hayward Jones (17), de jongere broer van GIJS-speler Flynn Hayward Jones die inmiddels allang weer terug is in Nieuw-Zeeland, deel had genomen aan de wedstrijd en dus op het ijs had gestaan, wat door GIJS nog steeds in alle toonaarden wordt ontkend. De bond zette de 4-0 zege van GIJS daarna om in een 0-5 verlies en daarna begon het touwtrekken.
GIJS vroeg snel om een herziening van de straf bij de bond. Vanwege drukte, meldde de NIJB, kwam de beslissing daarover pas in januari. Die beslissing was negatief voor GIJS: de NIJB handhaafde de driepuntenstraf.
Spoedarbitrage
Daarop besloot de Groninger club een arbitragezaak aan te spannen tegen de bond. Die zaak diende vorige week en werd vanwege het spoedeisend belang als spoedarbitrage aangemerkt. Het spoedeisend belang behelsde in dit geval dat GIJS en andere ploegen nog in de race zijn om bij de beste 8 ploegen in de eredivisie te eindigen en daarmee de play-offs om het kampioenschap te behalen.
Nu GIJS afgelopen zaterdag thuis tegen koploper Amsterdam Tigers verloor (2-5), rest GIJS nog één (thuis)wedstrijd die GIJS drie punten kan opleveren. Die drie punten zijn niet voldoende voor de achtste plek, waarop nu Dordrecht Lions staat, want Lions heeft een gat van 6 punten met GIJS.
Met die drie punten zou GIJS zich wellicht plaatsen
Maar als GIJS zaterdag in het eigen Kardinge die laatste wedstrijd wel wint van Sweetlake Panters uit Zoetermeer, nummer 4 van de ranglijst, en als Dordrecht Lions verliest bij titelkandidaat OG Capitals Leeuwarden, dan worden die drie volgens GIJS ‘afgepakte’ punten ineens heel interessant. Want mét die drie punten zou GIJS zich dan alsnog voor de play-offs plaatsen, omdat de Groningers Dordrecht dan op onderling resultaat zouden kloppen.
Maar dat mag dus niet zo zijn. Arbiter Walther van Hulten wees alle eisen van GIJS resoluut af. De voornaamste reden: Hayward Jones had op de spelersbank gezeten tijdens de wedstrijd, dat was op videobeelden onomstotelijk vast komen te staan. En aangezien de spelersbank geldt als wedstrijdterrein (‘wie daar zit, neemt daadwerkelijk deel aan het spel’) is het volgens de arbiter eenvoudig: GIJS heeft de reglementen overtreden - de club heeft dat ook toegegeven - en verdient de straf.
Jacob van Gelder. Foto: Geert Job Sevink
Heeft-ie nou gespeeld of niet?
Of Hayward Jones, die als Nieuw-Zeelandse ‘vakantiekracht’ dispensatie had om in GIJS U17 uit te komen maar niet in GIJS 1 mocht spelen, ook daadwerkelijk op het ijs is geweest tijdens de wedstrijd? Dat is niet helemaal duidelijk, zegt de arbiter in zijn vonnis. ‘Uit het in het geding gebrachte beeldmateriaal is vast komen te staan dat genoemde speler in het begin van de tweede periode op de bank plaatsneemt en aan het eind van de wedstrijd vanaf de spelersbank het ijs op gaat.’
Dat was om de overwinning te vieren, zegt Jacob van Gerlder, teamcaptain en huidig vice-voorzitter van de club. ,,Hij zat daar zonder een seconde te spelen. Alleen Breda zegt dat te hebben gezien, en de arbiter gaat daarin mee. Ja, na de zoemer gaat hij het ijs op om handjes te schudden. Natuurlijk had die jongen niet op de bank moeten zitten, dat is fout van ons.’’
‘Hij zat als lulletje lampekatoen op de bank’
Van Gelder deed namens GIJS de zitting bij de arbiter in Utrecht. Hij is zwaar teleurgesteld in het vonnis. ,,Dit is echt te gek voor woorden. Dit is toch een veel te zware straf als je ziet wat er nou daadwerkelijk is gebeurd? Nash heeft als een lulletje lampekatoen in de bank gezeten, heeft geen seconde gespeeld, de wedstrijd is door die procedurele fout op geen enkele manier beïnvloed. En nu gaan wij de play-offs waarschijnlijk missen.’’
GIJS beraadt zich de komende dagen met juridisch adviseur Martijn van der Veen over wat te doen. Van der Veen, advocaat te Groningen, wilde daar nog niet op vooruit lopen. ,,Maar we zijn het niet eens met de motivering en de uitkomst van het vonnis en de gang naar de civiele rechter is een mogelijkheid die we zeer serieus zullen overwegen.’’