Van helemaal niks meer kunnen door de ziekte van Pfeiffer, naar je nog ellendiger voelen door een depressie. Het overkwam Melissa Bottema uit Winsum (22), student social work in Groningen, een aantal jaar geleden.
Ze trok zichzelf uit dit dal en nu schittert ze als Nederlandse afgevaardigde op Miss Intercontinental in Egypte. Een Groningse, op een grote bekende internationale verkiezing, met een prachtige boodschap.
Het imago van missverkiezingen is niet al te best
Moet je hier nu wel aan meedoen, Melissa? Ze kreeg de vraag regelmatig, van vrienden vooral. Want het imago van missverkiezingen is niet al te best. Enerzijds hebben mensen het idee dat het een wereldje is waar haat en nijd de boventoon voeren.
Maar bovenal denken ze dat het alleen maar om het uiterlijk draait. En dat is niet zo gek ook, aangezien er alleen maar mooie, slanke vrouwen aan de competitie meedoen.
Toch zijn het vooroordelen, zegt Melissa. Dat doet ze aan de telefoon, vanaf haar hotelkamer in Sharm El Sheik in Egypte, waar de verkiezing de komende 2,5 week plaatsvindt. Vrouwen uit tachtig verschillende landen hebben zich daar verzameld.
De boodschap is belangrijk
Maar waar draait het dan wel om? ‘Het draait zeker óók om het uiterlijk, maar niet alléén om het uiterlijk’, legt Melissa uit. ‘Nog veel belangrijker is de boodschap die jij overbrengt. Hoe draag jij je boodschap over. En hoe wil je een maatschappelijk probleem aanpakken.’
Een depressie op heel jonge leeftijd
En juist dat sprak haar zo aan. Want die boodschap was voor Melissa al heel snel duidelijk. Zelf maakte ze het nodige mee. Als kind werd ze veel gepest, op de basisschool, maar ook op de middelbare school.
In turnen vond ze haar uitlaatklep en ze was er ook nog eens heel goed in. Totdat ze de ziekte van Pfeiffer kreeg en nergens meer energie voor had. De combinatie gepest worden en niet meer datgene kunnen doen waar je juist zo blij van wordt, brak haar op.
‘Ik raakte in een depressie en zocht hulp bij een psycholoog’, vertelt ze. Melissa was toen nog maar veertien jaar oud. Daarvoor sprak ze nooit ergens over. Over haar pestverleden niet. En over haar sombere gedachten niet. ‘Daar heb ik mijn ouders ook best wel verdriet mee gedaan. Die dachten: wat moet jij nou bij een psycholoog?’
Traumaverwerking
Bij die psycholoog werd een posttraumatische stress-stoornis (PTSS) geconstateerd, waarop ze EMDR-therapie kreeg: een soort traumaverwerking. Het hielp haar enorm en het ging al snel weer een stuk beter.
En nu? Jaren later? Voelt ze zich krachtiger dan ooit. Helemaal in d’r uppie afgereisd naar Egypte om Nederland te vertegenwoordigen op deze verkiezing. Wie had dat toen gedacht!?
Mentale problemen bespreekbaar maken
De boodschap die ze nu op allerlei manieren verspreidt – via social media en op het podium – is dan ook: maak mentale problemen bespreekbaar. Het is normaal dat je ze hebt. En de miss die het zegt is niet zomaar een miss die dit onderwerp ‘gewoon’ belangrijk vindt, het is een echte ervaringsdeskundige die weet waar ze het over heeft.
En die juist daarom een prachtige voorbeeldrol kan vervullen. Dat ze ook nog eens een verpletterende uitstraling heeft is inderdaad óók heel belangrijk, en erg mooi meegenomen. Maar met alleen dat, had ze het niet gered. Simpel.
Topsport vereist doorzettingsvermogen
Daarnaast heb je ook nog behoorlijk wat doorzettingsvermogen nodig om iets te bereiken in dit wereldje.
‘Het is gewoon topsport’, beweert Melissa, die ooit op landelijk niveau turnde, dus echt wel wat gewend is. ‘Mensen hebben echt geen idee hoeveel geld, stress en tijd hierin zit.’
Maar Melissa, student social work aan de Hanze, heeft het er graag voor over. ‘Ik vind het gewoon heel erg leuk om te doen. Fotoshoots en zo vind ik leuk. Dat is uiteindelijk ook heel iets creatiefs. En mijn boodschap overbrengen, en mensen helpen. Ik wilde vroeger altijd al mensen helpen. En dat wil ik nog steeds. Vandaar ook de studie social work. Ik zit in het derde jaar.’
Miss Beauty of Groningen
Die jaar geleden begon het hele avontuur, toen ze werd benaderd mee te doen aan Miss Beauty of Groningen. En zo ging het balletje rollen. Ze werd eigenlijk tweede tijdens de Nederlandse verkiezing, maar mocht naar Egypte omdat de winnaar niet meer ging. Huppatee, beetje geluk moet je ook hebben in het leven.
Dat Melissa gaat shinen in Egypte, dat is een feit. De kans dat ze er met de felbegeerde titel vandoor gaat is weer ouderwets vijftig procent: ze wint wel, of ze wint niet. Dus dat is ook mooi. En als alles weer voorbij is? ‘Dan ga ik gewoon weer lekker focussen op m’n studie’, zegt de nuchtere Groningse. ‘En verder zien we het allemaal wel joh.’