Huizenkopers letten sinds de stijging van de energieprijzen beter op het energieverbruik van een woning. Nieuw is dat sommige geldverstrekkers ook alleen nog een hypotheek verstrekken voor een woning met een ’groen’ energielabel. Daardoor kan een tweedeling ontstaan, waarschuwt de Hypotheekshop.
Aanbieders ontwikkelen al steeds meer middelen om kopers aan te zetten tot het verbeteren van de isolatie of bijvoorbeeld het installeren van zonnepanelen of een warmtepomp, bijvoorbeeld met rentekortingen en speciale verduurzamingsdepots.
„Een recente ontwikkeling is dat sommige financiers uitsluitend nog woningen financieren die minimaal energielabel C hebben”, meldt De Hypotheekshop maandag. De adviesketen noemt bijBouwe en Allianz als aanbieders die hierin vooroplopen door alleen hypotheken te verstrekken voor woningen met zo’n C-label, of voor woningen waarbij de koper een duidelijk plan heeft om deze van een lager label naar minimaal C te verbeteren.
Volgens cijfers van het Hypotheken Data Netwerk koopt dit jaar al 70% van de starters en 75% van de doorstromers een woning die al minstens energielabel C heeft bij aankoop, terwijl de rest een lager label heeft of er geen label bekend is.
Verbeterplan
Ruim 30% van de kopers van een woning met energielabel D tot en met G stelt bij aankoop een verbeterplan op, stelt De Hypotheekshop. Dan gaat het label bijvoorbeeld van label G naar D. De adviesketen constateert wel dat verduurzaming bij appartementen lastiger is, mede omdat je als koper dan met een vereniging van eigenaren te maken krijgt. Ook worden zulke woningen vaak gekocht door twintigers die daarmee vaak hun financiële mogelijkheden hebben uitgeput.
Met het ’groene’ beleid willen de financiers de verduurzaming van de woningvoorraad stimuleren, stellen zij zelf. Pluspunt voor henzelf is dat hun eigen hypotheekportefeuille hoger van kwaliteit wordt, zeker als weer een energiecrisis uitbreekt en hun klanten mogelijk in betalingsproblemen komen.
Vraagtekens
De Hypotheekshop zet daar wel vraagtekens bij. „Het brengt het risico met zich mee dat bepaalde groepen in toenemende mate uitgesloten kunnen worden, waarbij de kwaliteit van de eigen portefeuille van een aanbieder voorop staat.”
In de discussie over verhuurders die hun huurwoningen op Funda zetten, omdat zij er niet meer op kunnen verdienen, kwam al naar voren dat goedkope, oude huurwoningen vaak worden gekocht door starters met bescheiden inkomens. Zij hebben nogal eens niet meteen het geld om hun nieuwe woning te verbeteren. Deze groep ’noodkopers’, zoals woningmarkthoogleraar Peter Boelhouwer hen noemt, zou dan buiten de boot kunnen vallen als zij gedwongen moeten bijlenen voor verduurzaming.