Wil ter Horst-Rep is woensdag op 87-jarige leeftijd overleden. Zij regisseerde het Shakespearetheater Diever van 1979 tot 1999.
De in Amsterdam opgeleide theatermaker kwam begin jaren 70 in Diever wonen en assisteerde vanaf 1976 huisarts en theaterpionier Dirk Broekema bij de regie van de jaarlijkse Shakespeare-producties. Na het plotselinge overlijden van Broekema in 1979 nam zij de regie over van De vrolijke vrouwtjes van Windsor en werd zij zijn opvolger.
Onder haar leiding ontwikkelde het gezelschap zich verder en kregen spelers meer ruimte in het creatieve proces. Daarnaast liet ze haar acteurs spelen vanuit zichzelf. „Net als dat je een instrument nodig hebt om muziek te maken, heb je je lichaam nodig om toneel te spelen”, zei ze daarover.
‘Alles ontstaat op de speelvloer’
Haar regies, schreef NRC Handelsblad bij haar afscheid in 1999 met De Storm, vielen op door een tekstgetrouwe weergave van Shakespeare, gecombineerd met een directe, herkenbare speelstijl. „Ik ben geen schrijftafel-regisseur, alles ontstaat op de speelvloer”, verklaarde ze zelf. „Tijdens de wintermaanden lees en herlees ik, analyseer, bedenk beelden.”
Wil ter Horst-Rep werd in 1999 opgevolgd door Jack Nieborg. Hij is tot op heden artistiek leider van het Shakespearetheater, dat het overlijden van Ter Horst-Rep bekendmaakte met een bericht op Facebook. Het afscheid vindt plaats in besloten kring.