Thom van Bergen in actie tijdens de eerste training van het seizoen van FC Groningen op Corpus den Hoorn. Foto: Siese Veenstra
Thom van Bergen is in gesprek met AZ, dat was al bekend. Na de eerste training van FC Groningen vertelde de populaire spits hoe hij zelf over een overstap naar Alkmaar dacht. ‘Ik heb twee wegen om te gaan en die zijn allebei mooi’
Vijftien toeschouwers, brandende zon en een piekfijn trainingsveld op Corpus den Hoorn. Dat waren de omstandigheden waaronder Dick Lukkien en zijn mannen de eerste training van het nieuwe seizoen afwerkten. ‘
Kaid Becker (midden) kwam onlangs over van Go Ahead Eagles. Foto: Siese Veenstra
Enige koelte onder de partytent
Vanwege de verwachte hitte werd het aanvangstijdstip van de training twee keer vervroegd: eerst van 11 naar 10 uur en donderdagmiddag werd besloten om 9 uur te beginnen. Dat was geen overbodig besluit, want om 10 uur brandde de zon al zo fel dat alleen de opgezette partytent met daaronder de koelbox met bidons voor de spelers enige koelte bood. Om 10.30 uur floot assistent-trainer Casper Goedkoop de training naar een einde.
Opvallende namen? Nee. Wel een paar nieuwe. Bij de beloften die bij de eerste selectie aansloten waren de nieuwelingen Kaid Becker en Christopher Fafiani, die onlangs overkwamen van de beloften van Go Ahead Eagles (Becker) en Vitesse (Fafiani).
Christopher Fafiani in actie. Foto: Siese Veenstra
Rijk Janse de enige nieuweling
Natuurlijk was doelman Rijk Janse er, de enige echte nieuweling, overgekomen van NEC, die de enigszins ondankbare taak zal hebben stand-in te zijn voor de onbetwiste nummer 1 Etienne Vaessen. Hij bezong nog maar eens de liefde van zijn net vertrokken broer Dies voor de stad en de club. „Hij vertelde me zulke positieve verhalen over Groningen, hij heeft het hier echt heel erg naar zijn zin gehad.”
Doelman Rijk Janse in actie tijdens de eerste training. Foto: Siese Veenstra
Of hij niet baalt van een waarschijnlijk rol als reserve? „Etienne heeft het hier natuurlijk hartstikke goed gedaan en het is logisch dat hij het meeste vertrouwen geniet als eerste doelman, maar het is aan mij om me te laten zien wat ik kan en hopelijk daarin stappen te gaan maken.”
Geen Clement, geen Kramer
Van de andere potentiële FC Groningen-nieuwelingen als Pelle Clement en Joris Kramer geen spoor. Met Clement is de club in gesprek, de komst van Kramer lijkt in nevelen gehuld. Trainer Dick Lukkien wilde er ook niets over kwijt.
Lukkien, die vakantie vierde op Curaçao en daar de voorbereidingen van de WK-feesten rondom het nationale team zag, meldde uiteraard blij te met zijn met Janse, maar dat hij zeker nog een paar spelers nodig heeft om zijn selectie na het vertrek van onder meer Dies Janse, Younes Taha, Marvin Peersman en – recent – Rui Mendes op orde te krijgen. „Ik ga niet zeggen op welke posities precies, dat is aan Mo Allach”, zei Lukkien, verwijzend naar de technisch directeur van de FC, „maar dat er in elke linie zeker één speler bij moet is duidelijk.”
Transfervrij kwartet
En dat is dan minimaal, want er zijn nog een paar spelers van wie het contract afloopt aan het einde van dit seizoen en die in deze transferwindow dus nog geld in het laatje kunnen brengen op Corpus. Als ze niet worden verkocht lopen Thijmen Blokzijl, Jorg Schreuders, Marco Rente en Brynjólffur Willumsson in de zomer van 2027 transfervrij de deur uit.
Blokzijl meldde dat er weinig drukte is rondom hem, terwijl hij toch afgelopen seizoen definitief zijn naam vestigde als solide verdediger met opbouwende kwaliteiten. Samen met Janse vormde hij een vaak een nauwelijks te slopen defensief blok. „Ik heb met mijn zaakwaarnemer afgesproken dat hij me in de vakantie sowieso niet zou bellen”, vertelde de Stadjer.
Thijmen Blokzijl aan de bal tijdens de eerste training van FC Groningen. Foto: Siese Veenstra
‘We gaan gewoon lekker verder hier’
„En nu komt het weer een beetje op gang, dus ik hoor wel wanneer er iets komt waar ik over zou gaan nadenken. Dat doe ik natuurlijk als er een club zich meldt die voor mij een mooie kans betekent, maar nu focus ik me op hier. We gaan gewoon lekker verder. Wat ook heel erg prima is want ik heb het ontzettend naar de zin bij FC Groningen. Maar dat weet iedereen.”
Blokzijls maatje Thom van Bergen mag zich wél verheugen in concrete belangstelling van een club waar hij zelf ook wel naartoe wil: AZ heeft zich gemeld en beide clubs zijn al in onderhandeling. „Maar die onderhandelingen gaan stroef”, vertelde Van Bergen. „dat is best lastig. En dus zit ik eigenlijk in de wachtkamer. Het ligt niet in mijn handen.”
‘Ik gaf aan die sportieve stap wel te willen zetten’
Maar Alkmaar trekt wel, zegt de Harenaar. „Ik had mijn zaakwaarnemer gezegd me alleen te bellen met een concreet voorstel en AZ was zo eentje. De enige tot nu toe. Dat is een mooie club met ambities. Ze spelen Europees en ze spelen straks nog om de Johan Cruijff Schaal. Ik gaf aan dat ik die sportieve stap wel wil zetten. Mocht dat kunnen, dan dat is dat hartstikke mooi maar als dat niet zo is: helemaal niet erg. Dan blijf ik gewoon hier.”
Mochten beide clubs toch tot elkaar komen, dan kan Van Bergen in Alkmaar zomaar eens worden omgeturnd tot middenvelder, liet hij weten. Althans: daar werd over gesproken. „We hebben het gehad over de 10, of de 9 en een half. Daar liggen ook wel mijn kwaliteiten, denk ik. En het is sowieso goed om mezelf te blijven doorontwikkelen.”
Weinig stress
De spits, die afgelopen seizoen elke wedstrijd speelde en goed was voor negen goals en vijf 5 assists, wacht het allemaal zonder problemen af. „Ik heb twee wegen: rechtsaf is AZ, ook mooi, linksaf is FC Groningen, ook mooi. Want Groningen blijft ook een prima stad. Daarom heb ik er ook vrij weinig stress van.”
Nachtbraker Lukkien: ‘Nederland staat er goed op’
Dick Lukkien had de wedstrijd Nederland-Tunesië op het WK in zijn geheel live gezien. Ook al moest hij daarvoor zijn nachtrust opgeven. „Ja, die wilde ik wel helemaal kijken. Het was een verdiende overwinning met een slechte tegengoal. Maar Nederland staat er goed op.”